Matematik

Vektorprojektion HJÆLP

02. marts 2016 af 321bj (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle sammen. Jeg sidder med en opgave (har vedhæftet den) inklusiv de beregninger jeg indtil videre har lavet, men jeg er gået i stå. For når jeg lægger punktet til den projekterede vektor får jeg ikke det samme punkt som på tegningen. Punkt A har fodpunkt i (7,-1) men jeg beregnede det til (-4,01;3,99) ud fra at addere punkt A's x-koordinat til x-koordinatet på vektor c projekteret på vektor a og punktets y-koordinat til vektorens y-koordinat.

Jeg formoder, det er de forkerte vektorer, jeg har projekteret.

Mit spørgsmål lyder på, hvilke vektorer, der skal projekteres til hvilke punkter og hvorfor. Jeg har prøvet at se på figuren flere gange men jeg kan ikke se nogen sammenhæng.

Vedhæftet fil: OPG.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2016 af StoreNord

Du skal projicere CA på CB.                    (Ikke AC)

Svar #2
02. marts 2016 af 321bj (Slettet)

ok tak for svar. Hvordan forholdet det sig med de 2 andre projektioner?

Svar #3

#1 jeg kan stadig ikke få det til at passe med punktet på figuren når jeg projicerer CA på CB

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. marts 2016 af Soeffi

Punkterne A=(-1,7), B=(10,2) og C=(3,-5) danner en trekant. Find koordinaterne til højdernes fodpunkter på siderne ved hjælp af af vektorprojektion.

Vedhæftet fil:Untitled.png

Svar #5

men hvilket vektorer har du projiceret med hinanden for at komme frem til den rigtige løsning?

Brugbart svar (0)

Svar #6

Din vektor c vender den forkerte vej.

Vektorererne skal have samme udgangspunkt.

Din vektor a vender også den forkerte vej.

En vektor er dens slutpunkt minus dens udgangspunkt.        :)

Svar #7

ok men skal jeg så beregne mere end 3 udgangsvektorer ellerer det bare vektor c, der vender forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #8

Det er dig der bestemmer hvordan du definerer vektorerne.

Du skulle nok hellere have kaldt dem AB, BC og CA. Det er nemmere at forstå, idet det indikerer en retning.

Du har vel tegnet figuren på kvadreret papir?

Svar #9

ja jeg har tegnet dem i geogebra

tak for hjælpen. men til beregning af de 2 andre højdepunkter er det så vektor a der skal projiceres på vektor b for punkt B og vektor b der skal projiceres på vektor c for punkt C?

Brugbart svar (0)

Svar #10
02. marts 2016 af Soeffi

For at komme frem til E (fodpunktet for højden i A) skal du projicere CACB og lægge dette til OC for at få OE.

Du har: CA = (-1,7) - (3,-5) = (-4,12) og CB = (10,2) - (3,-5) = (7, 7). |CB| = √(2·49) = 7√2. Skalarproduktet CA·CB = -4·7 + 12·7 = -28 + 84 = 56. 

CECB·(CA·CB)/(|CB|2) = (7,7)·(-56)/(7·√2)2 = (7,7)·(4/7) = (4,4). 

OE = OC + CE = (3,-5) + (4,4) = (7,-1)

Skriv et svar til: Vektorprojektion HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.