Matematik

Mængde-formel

03. marts 2016 af nubsedasse (Slettet) - Niveau: C-niveau

Har følgende mængder: A0 = Ø , A1 = {a} , A2 = {a,b} , A3 = {a,b,c} , A4 = {a,b,c,d}

1. Opskriv alle delmængder for ovenstående mængder:

Har fundet A0 har ingen delmængder, A1 har ingen delmængder, A2 har 2 delmængder, A3 har 5 delmængder, A4 har 9 delmængder.
Jeg mener ikke den tomme mængde Ø kan være en delmængde af noget. Elementet a i mængden A1 er vel ikke en delmængde af A1 ? Men det er den måske nok.... tror jeg egentlig; så A1 har 1 delmængde.

Antallet af delmængderne er fundet på slavisk manér, men er det ikke simpel kombinatorik, hvorved antallet kan beregnes?

2. Forsøg på grundlag af resultaterne at bestemme en formel for, hvor mange delmængder en mængde med n elementer har.

??

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2016 af SådanDa

Jeg mener ikke den tomme mængde Ø kan være en delmængde af noget.

Det har du misforstået, den tomme mængde er en delmængde af hvilken som helst mængde. Desuden er en mængde også en delmængde af sig selv. Altså elementet a er ikke en delmængde af A1, men mængden {a} er en delmængde af A1. Altså har den tomme mængde 1 delmængde, nemlig den tomme mængde, A1 har 2 delmængder, den tomme mængde og sig selv.

Lad os prøve at tælle delmængderne for A3={a,b,c}:

Ø,{a},{b},{c},{a,b},{a,c},{b,c},{a,b,c}, altså er der 8 delmængder af A3, prøv nu at find det rigtige antal delmængder for resten af mængderne og se om du kan se et system der giver anledning til en formel? :)

Svar #2
03. marts 2016 af nubsedasse (Slettet)

Ok... det prøver jeg

Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2016 af peter lind

Hvis du har skrevet opgaven rigtig op, har du misforstået det. Du skal i første omgang ikke finde antallet af delmængder men selve delmængderne. Her skal du være opmærksom på at den oprindelige mængde og den tomme mængde altid er en delmængde For  A0 er delmængderne den ene Ø. For A1 er det {a} og Ø o.s.v.

Svar #4

Ok, er nået frem til følgende:

A0 har delmængden {Ø}  = 1
A1 har delmængderne {Ø} og {a} = 2
A2 har delmængderne {Ø}, {a}, {b} og {a,b} = 4
A3 har delmængderne {Ø}, {a}, {b}, {c}, {a,b,c}, {a,b}, {a,c}, {b,c} = 8 delmængder
jeg antager så at mængden A4 har 16 mængder.

Gælder så:
An = 2An-1 ?

Hvordan skriver man overhovedet reglen op?

Opgaven lyder i øvrigt ordret:

Opskriv samtlige delmængder i hver af mængderne A0, A1, A2, A3, A4

&
Forsøg på grundlag af resultaterne at bestemme en formel for, hvor mange delmængder en mængde med n elementer har.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Ja, hvis vi nu i stedet for ser på A1, den har 21=2 delmængder, A2 har 22=2·2=4 delmængder, A3 har 23=2·2·2=8 delmængder.

Generelt har en mængde An med n elementer 2n delmængder. Bemærk at dette også holder for n=0: A0 har 20=1 delmængde.

Svar #6

Hehe... sjovt jeg overså at næste inkrement af n svarede til 2n ...
men så er Antallet af delelementer i An = 2n

Brugbart svar (0)

Svar #7

Altså antallet af elementer i mængden bestående af alle delmængder af An er 2n, ja. Jeg ved ikke hvad du mener med "delelementer"? Ofte kaldes mængden af alle delmængder for potensmængden. Man kan skrive at:

| \mathcal P \left({A_n}\right)|=2^n, hvor |.| betyder "antallet af elementer i", og P(.) betyder potensmængden.

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. marts 2016 af peter lind

#4 Du skal passe på med hvordan du udtrykker dig. A0 har en delmængde nemlig Ø. {Ø} er en mængde med et element nemlig Ø og det er meningsløst at skrive {Ø} = 1   {Ø} er en mængde og ikke et tal. For A1 gælder på samme måde at {a, b} er en mængde ikke et tal og kan derfor ikke være 4.

samme type fejl optræder i det følgende

Svar #9

Det ved jeg godt. Lighedstegnet skulle antyde antallet af delmængder. Det ville kræve flere lange sætninger at opskrive det ellers.

Brugbart svar (0)

Svar #10

Men det er bestemt ikke hensigtsmæssigt at benytte lighedstegn hvor en lighed ikke er gældende. Som f.eks. i #4, så hellere finde en ordentlig notation, eller skriv det ud med ord.

Skriv et svar til: Mængde-formel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.