Bioteknologi

Cholesterol - bioteknologi

04. marts 2016 af gymelev2 - Niveau: A-niveau

Hej

Er der nogend er kan hjælpe med hvordan jeg laver vedhæftede opgave til perfektion?

Vedhæftet fil: cholesterol.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

O2 er et rent grundstof og har derved oxidationstallet 0. I H2O2 vil oxygen have oxidationstallet -1. Det kan måske være lidt svært at forstå, hvorfor det er -1, men pr. definition er dette rigtigt. O i peroxider har oxidationstal -1. Der sker en reduktion. Herved bliver chloesterol oxideret. Prøv selv at tænke over hvordan det kan ses. 


Svar #2
04. marts 2016 af gymelev2

Så udover at O falder i oxidationstal, så oxideres alkoholgruppen vel til en keton? Sker der mere udover det?


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Ja alkoholgruppen oxideres til en keton. Nej der sker ikke mere end det. Man kigger kun på de dele af stoffet der ændrer sig. 


Svar #4
04. marts 2016 af gymelev2

Men hvordan skal jeg forkalre det med at O ændrer ocidationstal? HVordan skal jeg vise det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. marts 2016 af Skaljeglavedinelektier

Du kan henvise til definitionen. En anden måde at tænke på kunne være at stoffet H2O2 har ladningen nul. Hvert hydrogenatom har OT=+1. Dette giver OT=+2 for hydrogenatomerne i alt. Herved må hvert oxygenatom bidrage med -1. O2 har som rent grundstof oxidationstal 0. 


Svar #6
04. marts 2016 af gymelev2

Super! Tusind tak!

Kan du også hjælpe med dette?

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1666532#1666739


Skriv et svar til: Cholesterol - bioteknologi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.