Studievalg og videregående studie

Matematik uni?

06. marts 2016 af sumia9 (Slettet)

Hej. Jeg har længe overvejet at søge ind på matematik på KU til sommer men jeg har lige nogle spørgsmål. Håber der er nogle matematik studerende som kan hjælpe.
Jeg har hørt det skulle være et meget svært studie? Hvad synes I om det? 
Foregår undervisningen mest på dansk eller engelsk? 
Hvad vil I efter I er blevet uddannet? 
Undskyld de mange spørgsmål 
På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. marts 2016 af Viscount (Slettet)

Jeg har ikke selv læst matematik på KU, så kan ikke sige meget personligt om studiet. Har dog læst økonomi i et enkelt semester så kan prøve at perspektivere det lidt.

Med hensyn til sværhedsgraden på Universiteterne vil jeg sige at det er meget individuelt, kender ikke dine matematiske kompentencer, men som regel på de fleste studier er der 14 dages brush up på matematikken så alle har fået genopfrisket de mest centrale emner.

Generelt vil jeg sige at matematikken på det niveau Universiteterne gennemgår er svær, men som med alt så skal du bare klø på, hvis du har interessen for det.

Angående sproget der bliver undervist på vil jeg råde dig til at finde de forskellige kurser på studiet igennem KU's kursuskatalog (http://kurser.ku.dk/), der fremgår sproget på de forskellige kurser som du skal igennem. Mener at 1. semester altid vil være på dansk, grundet en lov eller bekendtgørelse (var ihverfald hvad jeg fik at vide på mit studie).

Kan ikke på stående fod fortælle dig hvad uddannelsen mest populært bruges til, men matematik har generelt gode fremtidsudsigter i DK af hvad jeg har hørt.

Håber mine svar kan bruges til noget, ellers er du altid velkommen til at ringe til studievejledningen på den pågældende uddannelse, det er typisk ældre studerende der sidder på posterne og de kan selv fortælle dig, hvordan de synes det er/har været.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. marts 2016 af Brusebad

Hej Anonym55, jeg læser matematik KU.

Jeg vil helst ikke udtale mig om studiets sværhedsgrad. Så længe stoffet er ukendt, så vil jeg dog mene, at man skal forvente at lægge en del timer i studiet, også selvom man skulle have "flair" for matematik.

Studiet afhænger i høj grad af hvilke fag man vælger. På KU har man mulighed for at vælge sig ind på forskellige linjer, så man det første år har fysik, kemi, datalogi eller økonomi ved siden af sine matematikkurser. Du kan naturligvis også vælge ren matematik.

Hvis du vælger den rene matematik, så skal du være opmærksom på, at matematikstudiet først og fremmest er et studie i (teoretisk) matematik, det vil sige, vi kigger ikke på matematikken med nogle anvendelser for øje. Det giver mulighed for at udforske forskellige spændende emner, som f.eks. uendelighedsbegrebet, men det kan til tider også blive ret virkelighedsfjernt. En vigtig komponent når man skal udforske matematikken er beviser, så dem skal du naturligvis være glad for. Du skal også være klar på, at der ikke altid er en grund til, at vi gør noget; hvis det vi gør virker, så er det fuldt ud tilfredsstillende. 

Sproget afhænger af hvem der står for det pågældende kursus og det kan variere fra år til år, men de fleste fag har forelæsninger på dansk. Studiebøgerne er på norsk, dansk eller engelsk. Du kan også komme ud for at hele kurset, inklusiv eksamen, er på engelsk (om det så først er efter 1. semester ved jeg ikke, men jeg har oplevet at hele kurser har været på engelsk).

Jeg ved endnu ikke hvad jeg vil med matematikstudiet. Konsensus på studiet er, at det ikke skulle være svært at få job bagefter. Hvis man ikke vil være forsker, så er der vidst mange som ender med at lave noget datalogirelateret, i gymnasiet eller i den finansielle sektor (men det afhænger også af fagene man vælger).
Generelt er jeg glad for studiet, men jeg synes også det kan være lidt krævende nogle gange, og jeg kan også godt savne noget anvendelse.

Hvilke overvejelser har du selv gjort dig - Hvordan har du fået tankerne hen på at ville læse matematik?
 


Svar #3
27. marts 2016 af sumia9 (Slettet)

Hej. Jeg er så glad for I gider bruge jeres tid på at svare. Nu er det sådan at jeg gerne vil læse matematik og et andet fag og være gymnasielærer, men jeg frygter lidt at det bliver alt for kompliceret og hvor jeg til sidst dropper ud eller lignende. Jeg elsker matematik på gym men hører også at matematik på uni skulle være en del sværere hvilket selvfølgelig gør mig bange.
Ved du hvordan det er hvis man ønsker at læse matematik og et andet fag som eksempelvis psykologi, hvordan det foregår? Hvilke fag retninger osv man kommer til at tage? Har du erfaring eller kender nogen der vil det samme som mig?
Tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2016 af Brusebad

Studieordningen er blevet lavet om siden jeg startede, så det kan være tingene har ændret sig. Med hensyn til fag osv., så vil jeg anbefale at du kontakter en studievejleder.

Jeg ønsker ikke selv at være gymnasielærer, hvorfor jeg ikke har sat mig så grundigt ind i det. Jeg tror dog - uden at vide det - at hvis du vil undervise i matematik og et andet fag (som ikke er fysik, kemi, datalogi eller økonomi), så skal du søge ind på matematik med linjevalg i matematik. Efter to år med matematik, her kan du helt sikkert få hjælp undervejs til at vælge de rigtige fag, så skal du på dit 3. år starte på dit ønskede sidefag, f.eks. psykologi. Du bruger så dit 3. år på dit sidefag (med undtagelse af bachelorprojektet, som på matematik (KU) fylder 1/4 af året). Resten af dit sidefag færdiggør du så når du starter på kandidatuddannelsen i matematik.

Vær dog opmærksom på, at der er ret stor forskel på, om du har dit hovedfag i matematik eller sidefag i matematik.

Om matematik på universitetet er for kompliceret til dig kan jeg ikke udtale mig om. Det er sværere, men man bliver også hele tiden bedre.


Svar #5
27. marts 2016 af sumia9 (Slettet)

Hvad mener du mht matematik som sidefag og hovedfag. Jeg tænker at tage matematik som det der fylder mest så det bliver matematik som hovedfag?
Kan du uddybe lidt? Og hvor langt er du i uddannelsen?

Skriv et svar til: Matematik uni?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.