Studievejledning

skriftligt fravær

16. marts 2016 af sjls

Hej.

Jeg ville bare høre, om der er nogle, der ved noget omkring, om det er muligt at gå et helt skoleår med én manglende aflevering uden at blive gjort opmærksom på dette af studievejleder eller skolen? Eller skal skolen gøre noget ved det, hvis man har manglende afleveringer, ligegyldigt hvor mange?

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. marts 2016 af Sp1999 (Slettet)

Man kan godt gå et helt skoleår med en manglende aflevering. Læreren kan selvfølgelig gøre opmærksom på det og det gør de ofte også. Skolen gør opmærksom på det, men nok ikke hvis det er 1 eller 2 manglende afleveringer, men hvis skolen ser et mønster i de manglende afleveringer, så får man nok en samtale med studievejlederne.

Svar #2
16. marts 2016 af sjls

Okay. Jeg har nemlig bare en aflevering, som jeg undlod at aflevere pga. tidspres, og fordi, jeg vidste, at den ikke ville blive god. Min lærer sagde det selvfølgelig til mig, men han har ikke nævnt det siden, og nu er det cirka 2 måneder siden. Og jeg har nok ikke tænkt mig at lave den.

Jeg har bare hørt, at der nogle steder bliver slået meget hårdt ned, hvis man har alt andet end 0% skriftligt fravær.

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. marts 2016 af Sp1999 (Slettet)

Altså det er en god idé at lave den alligevel og så gør' det bedste du kan. 

Det er bedst, at have 0% især skriftligt fravær, og ja, der er nogen skoler som slår hårdt ned på det, men det er ikke alle og min skole er en af dem, som ikke gør. :)

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. marts 2016 af drjuliet (Slettet)

Altså en manglende aflevering vil jeg tror kommer til at indgå i dit snit for standpunkt/årskarakter. Hvis det er et fag du afslutter kan det derfor få en del betydning hvis du mangler en aflevering som dermed må betragtes som et -3.

Hvis jeg var dig ville jeg snakke med min lærer om hvordan du skulle forholde dig, om du skal lave den nu, lave en anden opgave eller hvordan i kan finde en løsning så det ikke kommer til at have betydning for dit snit.

Svar #5
18. marts 2016 af sjls

Det er i dansk, og jeg går i 1.g, så den kommer i hvert fald ikke til at have indflydelse på min afsluttende karakter ;)
Men jeg kunne bare forestille mig, at min dansklærer var ligeglad, eftersom det nu er 2 måneder siden, og at han så ikke vil rette den i tilfælde af, at jeg beslutter mig for at lave den. Og så vil det vel bare være spildt arbejde?

Opgaven var at analysere en novelle, og jeg brugte faktisk rigtig lang tid på at prøve at lave den, men jeg endte med at skrive 5 linjer, som jeg ikke synes var tilstrækkeligt til, at jeg kunne tillade mig at aflevere. Så en anden mulighed er jo også, at jeg kan aflevere de 5 linjer, jeg fik skrevet til ham, og så bare få 00 i stedet for, lol. Men som sagt, har jeg ingen idé, om han så overhovedet vil kigge på det, da det er 2 måneder siden. 

Vi har et ret godt forhold ellers, og jeg frygter derfor lidt at spørge ham, om hvad jeg skal gøre, da jeg er bange for at høre svaret.

Brugbart svar (0)

Svar #6
25. marts 2016 af MaibritG

Altså en manglende aflevering vil jeg tror kommer til at indgå i dit snit for standpunkt/årskarakter. Hvis det er et fag du afslutter kan det derfor få en del betydning hvis du mangler en aflevering som dermed må betragtes som et -3

Det får eller bør ikke få nogen betydning, da årskarakten skal afspejle det niveau (omdannet til en karakter), eleven er på ift. tidspunktet, karakteren gives på. Årskaraktererne er altså ikke beregnet på baggrund af antallet af karakterer ved afleveringer - selvom at det selvfølgelig er den nemme løsning. 

Opgaven var at analysere en novelle, og jeg brugte faktisk rigtig lang tid på at prøve at lave den, men jeg endte med at skrive 5 linjer, som jeg ikke synes var tilstrækkeligt til, at jeg kunne tillade mig at aflevere. Så en anden mulighed er jo også, at jeg kan aflevere de 5 linjer, jeg fik skrevet til ham, og så bare få 00 i stedet for, lol. Men som sagt, har jeg ingen idé, om han så overhovedet vil kigge på det, da det er 2 måneder siden. 

Jeg synes simpelthen, at det er en plat undskyldning - hvad vil du gøre til eksamen, hvis samme problem opstår? Samme problemstilling i forskellige afskygninger vil du sikkert stå over for senere hen i dit liv, hvor du skal vælge mellem en tidsmæssig deadline og om du er tilfreds. Jeg synes, at du skal få lavet den aflevering og få den ud af verden - også selvom deadline var for 2 måneder siden.  Muligvis får du ingen feedback, men så har skolen ingen grund til at sanktionere dig (om det er lektiefængsel eller hvilke tiltag, der nu findes på dit gymnasium).

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit

Skriv et svar til: skriftligt fravær

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.