Matematik

monotoniforhold - hjælp!!

04. april 2016 af Mm98 - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogle, som kan forklare mig hvad jeg skal gøre i følgende opgave:

Angiv monotoniforholdene for hver af de funktioner, hvis grafer ses nedenfor. Bestem derefter maksimumssted, maksimumsværdi og minimumsværdi - hvis de eksistere.
(jeg kan ikke sætte et billede ind af graferne, men på grafen ses der en parabel, og to andre grafer, som jeg ikke kender navnene på)   

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. april 2016 af peter lind

Du skal aflæse om graferne går skråt opad mod højre eller skrådt nedad mod højre. I første tilfælde er funktionen voksende i andet tilfælde aftagende. Hvis den er voksende til venstre for et punkt og aftagende til højre er der lokal maksimum i punktet

Svar #2
04. april 2016 af Mm98

ja, men er det ikke noget med at jeg skal skrive
d<0
a>0
b<0
osv. 

- okay, så maksimumssted er, hvis grafen går skråt opad mod højre eller skråt nedad mod højre.
hvad er maksimumsværdi, minimumssted og minimumsværdi? :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. april 2016 af peter lind

Du har ikke og skal ikke finde nogen af de pågældende data som du nævner. Der er angivet i sidste sætning, hvordan du finder lokal maksimum. Maksisumsted er x koordinaten for punktet, maksimumsværdien er y koordinaten til punktet. Når  du har fundet disse data kan du forhåbentlig selv finde ud af det med minimum

Svar #4
05. april 2016 af Mm98

når okay, så hvis ma fx siger at maksimumsstedet for en parabel er -1. Hvordan skal jeg skrive det op?
jeg har selv skrevet
?a = (-1)

?og fx ved den næste graf har jeg skrevet:

b = (-3)

Svar #5
05. april 2016 af Mm98

og hvordan ved jeg om den er på x-aksen, når den ikke rammer x-aksen?

Brugbart svar (0)

Svar #6
05. april 2016 af peter lind

Du skal skrive at der er maksimum for x = -1 og maksimumsværdien er det og det

Skriv et svar til: monotoniforhold - hjælp!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.