Generelt

Spiller køn en rolle? - Undersøgelse

05. april 2016 af lars.h (Slettet)

Hej

Jeg er ved at undersøge kønsbias i politisk journalistik og søger derfor respondenter til spørgeskemaet på http://na.gg/SDU-Medieanalyse. Undersøgelsen er 100% anonym og du vil på intet tidspunkt blive bedt om navn eller email.

Hvis du gider at bruge 15 minutter på at gennemføre undersøgelsen, så kvitterer jeg med mentale high-fives.

På forhånd tak

Lars


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. april 2016 af Stats

Køn spiller ingen rolle. Som ved virksomheder, når direktionen skal vælge en adm. direktør som udvælges på baggrund af kvalifikationerne som kandidaterne besidder. Direktionen skal træffe gunstige beslutninger og da er det de beslutninger, der er mest lukrative for virksomheden, der vil blive valgt. Og da har køn intet at skulle have sagt (især ikke når ejerne/aktionærerne råber efter mere kapital til deres formue.). Hvis en kvinde kan forsikre direktionen om en stigning på 5 procentpoint til afkastningsgraden og de øvrige alternativer(mænd) kun kan forsikre 3 procentpoint, så vil det helt klart være kvinden.

Det samme gælder når myndige skal til valgurnerne. Da vil det alternativ som er mest lukrativt for dem selv og for Danmark vinde. (selvfølgelig er der virkemidler som retorik osv. som forvansker beslutningen.)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #2
05. april 2016 af lars.h (Slettet)

Hej

Undersøgelsen drejer sig ikke om kønsfordeling og ej heller en diskussion om ligestilling.

Emnet er kønsbias i politisk journalistik på baggrund af en række specialer, som postulerer at journalistik underbevidst dækker køn på forskellig vis, f.eks. ved at kvindelige politikere i højere grad oplever at deres politik nedprioriteres og andre attributter fremhæves.

Jeg sætter som sådan blot spørgsmålstegn ved den eksisterende litteratur.

Med venlig hilsen
Lars


Brugbart svar (1)

Svar #3
05. april 2016 af Stats

Ahh.. Ok. :)

Ps. Jeg har besvaret.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #4
05. april 2016 af lars.h (Slettet)

Tusind tak! Og tusind tak for dit debatindlæg - det fik mig lige til at kigge på hvordan jeg "sælger" undersøgelsen.


Brugbart svar (1)

Svar #5
07. april 2016 af Therk

Må jeg anbefale, til en anden gang, at splitte spørgsmålene op i grupper af 10 per side, og lade besvareren gå videre til "næste" for hver gruppe? Du risikerer at miste besvarelser på at bede om for mange svar på en gang.


Svar #6
07. april 2016 af lars.h (Slettet)

Hej

Tak! Det vil jeg indarbejde ASAP.

//Lars


Svar #7
08. april 2016 af lars.h (Slettet)

Undersøgelsen har nu et nyt link: http://bit.ly/medieanalyse


Skriv et svar til: Spiller køn en rolle? - Undersøgelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.