Matematik
vektorer i rummet
nogle der kan hjælpe med at bestemme vinklerne? Fik punktet D til at være (-10,6,-1) er det rigtigt?
Svar #3
09. april 2016 af Ellapigen (Slettet)
jeg er slet ikke med på vinklerne for parallelogrammet.. jeg får de samme vinkler for A, B, C, D
Svar #4
09. april 2016 af Soeffi
#3. Hvad får du D's koordinater til?

Svar #5
jeg fik D's koordinat til (-10,6,-1)
kan du vise, hvordan dette også kan løses i hånden? :)
Svar #9
09. april 2016 af Soeffi
For at spørge om noget andet: hvad får du BA og BC til? Det er dem, som du skal bruge til at finde vinklen.
Svar #10
jeg er slet ikke med.. altså koordinatsættet til D, hvordan bestemmes det helt præcist?
Svar #11
09. april 2016 af Soeffi
Du behøver sådan set ikke koordinaterne for D, men du skal vide om det parallelogram, som vi taler om, udspændes af AB og AC af BA og BC eller af CA og CB. Af #4 fremgår det, at det udspændes af BA og BC.
Du skal derfor finde vinklen mellem BA og BC. Denne vinkel giver dig både vinkel B og vinkel D. Vinkel A = vinkel C findes som 0.5·(360º - 2·[vinkel B]).
Svar #12
nej, men i opgaven skal koordinaterne for D bestemmes.
Svar #13
og jeg kan ikke bestemme D for jeg får ikke det samme resultat
Svar #14
09. april 2016 af Soeffi
#12 Det er rigtigt.
Angående #11 må jeg lige rette mig selv: I et parallelogram ABCD ligger D altid modsat B, så det parallelogram vi søger udspændes af BA og BC.
Koordinaterne til D findes som OD = OB + (BA + BC). Vinklerne findes ud fra #2 og #11.
Svar #15
hvor får du den formel fra for at bestemme D? :) Kan ikke umiddelbart se det..
Svar #16
jeg troede bare, at AB = CD og således kunne D bestemmes? fordi de er parallelle?
Svar #17
09. april 2016 af Soeffi
#15. Stedvektoren til D er OD. Du kender stedvektoren til B, OB, og du ved, at du kommer fra B til D ved hjælp af summen BA og BC.
Svar #18
men hvorfor behøver jeg så OB til min beregning hvis D blot er summen af BA og BC?
Skriv et svar til: vektorer i rummet
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.