Bioteknologi

Eksamenssæt biotek A august 2013

09. april 2016 af SSPP11 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Alle

Jeg har lidt svært ved nogle af opgaverne i dette eksamenssæt som jeg har vedhæftet.

Bl.a. opgave 3.4 Der forstår jeg ikke rigtig hvordan det vil påvirke bakteriernes leveforhold, og ved ikke hvordan jeg skal inddrage figur 4.

Opgave 2.2 og 2.4 driller også lidt, måske jeg kunne få nogle hints til dem.

Håber nogle kan hjælpe, det haster lidt.

Vedhæftet fil: Biotek A Aug 2013 (1).pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

2.2 Kig på det samlede oxidationstal for histonhalen - husk du kun skal kigge på det, der ændrer sig. Kig på FAD/FADH2 ligeså med hensyn til oxidationstal. Hvis der er tale om en redoxreaktion, så skal der ske en oxidation samt en reduktion. 

2.4 https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1674190

3.4 Start med at kigge på, hvad ligevægtskonstanten, ved de to forskellige temperaturer, betyder.  


Svar #2
09. april 2016 af SSPP11 (Slettet)

Tak for hjælpen. jeg forstod 2.4 men jeg forstår stadig ikke helt opgave 3.4 hvordan jeg udfra ligevægstkonstanterne kan diskutere bakteriernes leveforhold :/


Brugbart svar (0)

Svar #3
09. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Prøv at tænk over hvad ligevægtskonstanten angiver. 


Svar #4
09. april 2016 af SSPP11 (Slettet)

Ok Tak igen

Kan du muligvis også hjælpe med opgave 1.3 bliver Km og Vmax ikke mindre når enzymet hæmmes ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej, de bliver ikke begge to mindre. Det er kun den ene. Figurerne er, højst sandsnyligt, til for, at du kan se, hvad Vmax og Km er. Prøv at tænk over hvilken type hæmning der er tale om. 


Svar #6
09. april 2016 af SSPP11 (Slettet)

er der ikke tale om en kompetetiv hæmning hvor substratet ikke kan binde sig?


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. april 2016 af Skaljeglavedinelektier

Nej, non kompetetiv hæmning. Kig på Vmax og Km - se om det passer. 


Svar #8
09. april 2016 af SSPP11 (Slettet)

Så hvis det er en non kompetetiv hæmning så bliver katalysen bare ringere uanset koncentrationen af substrat. Vmax falder men ikke Km ??


Svar #9
09. april 2016 af SSPP11 (Slettet)

Jeg har forstået det nu og besvaret opgaven, men må jeg spørge i opgave 3.2 der har skrevet at eddikesyrebakterierne har den fordel at de får mere ilt ved at danne en biofilm på overfaden af vinen. Men der står jeg skal nævne fordele, er der ande fordele end ilt?


Skriv et svar til: Eksamenssæt biotek A august 2013

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.