Matematik

Normalfordelingsplot

19. april 2016 af wambeewambee (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har netop lavet mit normalfordelingsplot i nspire, men min opgave lyder såldes:

Angiv middelværdi og spredning for denne normalfordeling. Hvad er forskellen her mellem disse og dem udregnet i a)?

Hvordan finder jeg spredning og middelværdi ud fra en normalfordeling?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. april 2016 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. april 2016 af peter lind

hvad er a ?

På grafen kan du aflæse middelværdien ud fra kumuleret frekvens. Den  findes ved frekvensen 0 Spredningen kan du aflæse ved at slå op hvad den kumulerede frkvens skal være i en bog, tabel eller lignendeen, Så vidt jeg kan huske er det -1,96.

Matematisk kan middelværdien m beregnes som

m= ∑xi/n    altså gennemsnittet

Variansen af

∑(xi-m)2/(n-1)

spredning = kvrod(m)


Svar #3
19. april 2016 af wambeewambee (Slettet)

Forstår ikke hvad du mener med at den kumuleret frekvens både kan vise middelværdien og spredningen? 
Forstod faktisk ingenting af dette :-/ 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. april 2016 af peter lind

Gå ind på y aksen, hvor der står 0. Gå vandret ud indtil du rammer den skrå linje. Gå lodret ned på x-aksen og se hvad der står. Der står med en vis nøjagtighed 50. Det er så middelværdien.

variansen. Jeg går i det følgende ud fra at de -1,96 er rigtig husket.

Du går på samme måde ind på y aksen, hvor der står -1,96 vandret ud til du rammer den skrå akse, lodret ned og aflæser x-aksen. Der stå ca 45. spredningen er så 50-45 = 5. Det er dobbelt så meget som tabellen giver så jeg har nok husket forkert med de -1,96


Skriv et svar til: Normalfordelingsplot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.