Matematik

Tværsnitsareal

21. april kl. 22:35 af frederikkegr - Niveau: B-niveau

Hejsa, jeg skal bestemme et tværsnitsareal for en lampe placeret i et koordinatsystem, hvor lampens øvre profil følger grafen for funktionen f(x) =2*sin(((2*π)/(33))*x-((π)/(2)))+2|0≤x≤33, og den nedre profil følger førsteaksen

Jeg kan ikke huske hvordan man udregner tværsnitsareal?? jeg må gerne bruge ti-nspire, håber der nogle der vil hjælpe :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. april kl. 22:40 af peter lind

033f(x)dx


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. april kl. 00:00 af SuneChr

Det giver ingen mening at finde et tværsnitsareal af lampen, som den alene er beskrevet i # 0.
Er funktionen f drejet 360º om x-aksen?
I så fald:
Et vilkårligt snit vinkelret på x-aksen for x = x0 frembringer en cirkulær skive med
radius f(x0) . Skivens areal er derfor  π·f(x0) .


Svar #3
22. april kl. 00:18 af frederikkegr

f er ikke drejet 360 grader om aksen, men tror jeg har fundet løsningen, lidt ligesom den du har beskrevet. Jeg har fundet højden af mit toppunkt, hvorefter jeg har brugt højden som radius til at udregne arealet af en cirkel. Kan jeg godt gøre det med den metode? tak på forhånd :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. april kl. 00:25 af StoreNord

#2  Det kan jo også være tværsnittet bare er lampeglasset i  en downlight-lampe. Eller uplight.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. april kl. 00:27 af StoreNord

#3   Nej. Du skal integrere sinusfunktionen. Det har intet med en cirkel at gøre.

Måske må du gerne bruge Geogebra eller TIn'spire.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. april kl. 00:29 af SuneChr

.SP 220420240030.PNG
Figuren er proportionsforvrænget, idet enheden på x- og y-aksen ikke er den samme.

Vedhæftet fil:SP 220420240030.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #7
22. april kl. 00:32 af StoreNord

om igen


Brugbart svar (0)

Svar #8
22. april kl. 00:33 af StoreNord

-


Brugbart svar (0)

Svar #9
22. april kl. 00:39 af StoreNord

Downlight lampe

Vedhæftet fil:Downlight.jpg

Svar #10
22. april kl. 00:40 af frederikkegr

Nu tror jeg at jeg er med - i har fået mig til at indse at jeg har været helt på sidespor, jeg har vist haft lidt svært ved at forstå opgaven korrekt. Jeg går i gang med at integrere, tak for hjælpen !

Brugbart svar (0)

Svar #11
22. april kl. 01:07 af SuneChr

Et tværsnit vinkelret på y-aksen svarende til y = f(x0) :
Da kurven er symmetrisk om x = 16,5  , vil den til y svarende x-værdi være x0 eller (33 - x0)
og radius i den vandrette skive = (16,5 - x0) .
Arealet af den vandrette skive bliver da   π·(16,5 - x0)2  , når vi indskrænker x i intervallet 0 ≤ x ≤ 16,5 .


Skriv et svar til: Tværsnitsareal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.