Matematik

Binomialfordelingen

08. maj 2016 af Carl95 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg har problemer med, at løse en opgave om binomialfordelingen. Opgaven lyder: Benyt binomialfordelingen til at bestemme sandsynligheden for en ændring i tilslutningen til et enkelt parti. 

Jeg har vedhæftet min meningsmåling, som består af 10 partier. Der er i alt blevet spurgt 1024 personer. 

PS: Vi løser opgaverne i excel (binomialfodeling) 

Mit problem er, at jeg ikke ved hvad "n" skal være, har dog tænkt på 10 pga.antallet af partier og min sandsynlighed "p" til 1/10, men har ingen ide om det er rigtigt.

Håber nogle kan hjælpe?

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2016 af Soeffi

Vedhæftet fil:1680767.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. maj 2016 af peter lind

Det spørges om tilslutningen til et enkelt parti har ændret sig. Der er så mulighed for at tilslutningen til dette parti har ændret sig eller ej. De enkelte andre partier spiller altså ingen rolle. Kun hvad der sker i samtlige andre partier er relevant, n er altså antallet  af personer, der erblevet udspurgt altså 1024

Svar #3
08. maj 2016 af Carl95 (Slettet)

Vil "p" så være 1024/10=102,4, som er sandsynligheden for antal medlemer for alle partier?

Brugbart svar (0)

Svar #4

p ≤ 1 så det dur ikke. Du skal bruge tabellen i #1 Hvis det er socialdemokratiet, der spørges om, er p = 0,263 

Svar #5

Men når man så skal finde ud af om tilslutningen har ændret sig skal man så ikke indtaste P(49<x<75)=0,528

49=antallet som stemte på Å til valget

75=antallet som stemte Å 1. maj 

Jeg kan ikke forstå, hvordan P(x=) og P(x<) kan give en sandsynlighed på om den har ændret sig.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Hvor har du dog de mærkelige tal fra. Det er da helt sikkert at mere end 49, der stemte på A til valget. Du skal ud fra p = 0,263 finde skal du finde om det antal, der svarede A blandt de 1024, der er blevet udspurgt,(hvor mange er det iøvrigt ?) er så usandsynlig at du vil forkaste at stemmetallet ikke har ændret sig

Svar #7

Jeg har misforstået det, beklager. Man skal brueg binomialtest og ikke binomialfordeling. 

Brugbart svar (0)

Svar #8

Skal du ikke snarere bruge en χ2 test? Det er det man normalt gør i gymnasiet

Svar #9

Ikke til denne opgave, men til en opgave før denne har vi brugt chi i anden test. 

Skriv et svar til: Binomialfordelingen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.