Engelsk

Nelson Mandela and apartheid (Gandhi)

09. maj 2016 af Hjælpmangel (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogle, som kan give en sammenfattende forklaring på sammenhængen mellem Nelson Mandela og apartheid? Jeg forstår ikke rigtig, hvorfor Mandela ikke er ligesom så mange andre oprører, men blev kendt for at kæmpe så meget for de sort afrikaners rettigheder og få fjernet apartheid? Hvorfor var det kun muligt for ham at gøre sådan? Evt. kan man sammenligne hans aktioner med Gandhis, eller er det vidt forskellige emner? Jeg er ikke helt sikker på, om Nelson Mandela også kæmpede for Sydafrikas uafhængighed?


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2016 af tilinspiration

Nelson Mandela kæmpede for frihed og lige stemmeret for alle sydafrikanere ligegyldig hudfarve. Han kæmpede altså ikke kun for de sorte afrikaners rettigheder men også de hvides. Han kæmpede for et demokratisk frit Sydafrika fri fra undertrykkere og undertrykte. De hvides undertrykkelse af de sorte i Sydafrika kaldes for apartheid, og Nelson Mandela var med til at afskaffe dette.Han var formand for organisationen ANC (den Afrikanske Nationalkongres) der under sin frihedskamp tyede til vold, som svar på den førhenværende hvide regerings vold. Derfor adskiller han sig fra Gandhi, der var stærk modstander af vold og gik ind for "non-violence" (Men der er sikkert også ligheder mellem dem, det ved jeg ikke noget om). Mandela endte dog med at gå ind for at indstille volden og se forhandlinger mellem landets store ledere, organisationer og regering som vejen frem. På den måde endte han med at blive Sydafrikas første sorte præsident og et symbol for frihed, til trods for utallige opstande og en nærmest borgerkrigslignende tilstand i hele Sydafrika under stort set hele processen. 


Skriv et svar til: Nelson Mandela and apartheid (Gandhi)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.