Dansk

Dansk Eksamen Forkorte tekst

03. juni 2016 af AkumaTsumi - Niveau: 9. klasse

Hej, er der nogen der der kan hjælpe mig med at forkorte den her tekst til eksamen. Den skal vare 10 minutter men kan simpelthen ikke finde ud af at forkorte det.

Dansk mundtlig eksamen

Præsentation af prøve oplæg:

Jeg har valgt prøveoplæget Når døden ånder dig i nakken, som er en baggrundsartikelartikel der passer godt til mit fordybelsesområde Avisen, da jeg syntes, at det er en spændende avisgenre.

Titel: i titlens navn for vi af vide at det er en bjergbestiger der har været vidne til en lavine.

Genre: artiklen er en Baggrunds artikel. det kan jeg se ved at det ikke er en nyhed (som i nyhedsartikel) i sig selv, men at journalisten objektivt gå ned og dokumentere i teksten, forklarer og perspektiverer, og har lavet meget research.

Forfatteren har ikke sin egen mening med i historien, hvilket adskiller sig fra opinionsgenren.

Refaret: Referat: artiklen handler om bjergbestigeren Ole Mose Nielsen som der skal bestige et bjerg med sin Amerikanske makker wally. Dagen før ligger ole syg om aften. Men om natten kommer der en lavine, Ole og hans folk er heldige, da det ikke er så slemt ved  camp 2,dog har andre ikke været ligeså heldige. Ole Mose forklarer også den chance han tog da han besluttede sig for at bestige bjerget, så det kom ikke som et chok for ham at hans kammerater døde i lavinen. De overlevende diskutere om at de skal fortsætte selvom der er en lille chance for at der kommer endnu en lavine, nogen fortsætter så og andre tager ned af bjerget. Ole forklarer hvordan det er at have bestiet et bjerg og hvordan man tænker når man har været ved at dø. Så det handler egentlig bare om hvordan han leger med døden.

Artiklens opbygning:

rubrik: artiklen består af 2 rubrikker som fanger læserens opmærksomhed ved bla af den skiller sig ud af baggrunden, og teksten er stor og fed.

underrubrik: i artiklen er der ingen under rubrik men der er til gengæld er der en indledning ved siden af billedet.

Byline: byline i min tekst er Anne Cathrine Jensen

Billedtekst: er en forklaring til billedet. Til sidst står navnet på fotografen.

mellemrubrik: en mellemrubrik er de små rubrikker i brødteksten.

brødtekst: brødtekst er selve teksten, hvor man uddyber teksten

manchet: der er nogen manchetter i artiklen og Anne-Cathrine Jensen bruger dem til at skrive det vigtigste fra brødteksten, i en stor fed skrift. Så man for øjne op for det og gør det samtidig mere interessant

oplæsning:

Hvad sker der i mit oplæsnings stykke


 

Objektiv og subjektiv

Fortælleren: fortælleren er Anne-Cathrine Jensen, og hun fremstår som en meget neutral fortæller fordi hun videre giver faktuelle oplysninger om et skræk scenario som Ole Mose Nielsen har oplevet.

Hvorfor jeg kan se at det er ole der har oplevet det: se tekst

Sproget: hendes sprog er meget nutids dansk. Sproget er berettende og det kan jeg se ved at det er datid og nutid og sproget er hverdagsagtigt. Jeg kan også se det fordi at artiklen er delt op i en start mellemting og slutning. Fortæller-tiden i denne artikel er 4 dage. Fortalt tid er fra 2012- 2012. Igen er sproget meget neutralt og så er det lidt positivt når der er noget fortælleren fortæller om ole til artiklen.

Holdningsmarkører: holdningsmarkørerne er meget neutrale fordi der er bådet negative ord som død, lavine osv, men der er også positive som skønhed og selvtillid.

Kildetype

Erferingskilde: Der er 2 erfaringskilder i denne artikel, som er ole og wally. Da det er dem der har oplevet denne lavine. journalistens strategi er at være i medløb til erfaringskilden og hjælpe ham mest muligt. journalistens rolle er at være fødselshjælper og hjælpe ved at stille åbenlyse spørgsmål om hans erfaringer.

Partskilde: en partskilde er en kilde som der er interesseret i sagen eller i det her tilfælde, atiklen. Der er ikke nogen partskilde i artiklen. Hvis der skulle være en partskilde skulle der fx være en bjergbestiger, der elsker at bestige bjerge

Eksperts kilde: en eksperts kilde er en kilde som der har noget viden om det. Der er ikke nogen eksperts kilde i artiklen. Hvis der skulle være en ekspertkilde skulle der være en professor der vidste noget om laviner og bjerge

Kilder:

Udtalelser fra kilder: der er 2 kilde og det er Ole Mose Nielsen da historien kommer fra ham, og hans makker Willy.

Primære og sekundere: den primære person i artiklen er ole fordi det handler om ham og man høre om hans synsvinkel og ikke wallys. Fx til sidst i artiklen hvor man høre om, hvor godt han egentlig har det og i starten hvor man hører hvordan ole opfattede det. Willy er den sekundere person fordi man hører lidt om ham i artiklen og hvordan de klarede det sammen

Synsvinkler: jeg synes synsvinklen er meget på ole fx som jeg sagde før, det med følelser og hvordan han har opfattet ulykken.

Analysespørgsmål hvordan kilden bliver brugt: kilden bliver brugt på en fin måde altså han bliver beskrevet som en mand der var sej fordi han tog kampen op med døden og han bliver beskrevet som et familie menneske, hvor man hører at han en dag måske kan opnå nogen begivenheder med sin datter. Så kilden altså ole bliver fremstillet som et godt og sejt mennesker, som der ikke er bange for at tage kampen op.





 

Nyhedskriterier

Aktualitet: artiklen er ikke aktualitet fordi den er i en artikel, men den er i en ekstra side som kun er om søndagen, så det vil sige at den ikke er hel vild aktualitet. Det er heller ikke noget der lige er sket. Hvis noget skal være aktualitet skal det fx være nyt der er sket

Væsentlighed: i artiklen er der ikke noget væsentlighed fordi det betyder jo ikke at der er mange der dør på det bjerg næste år, bare fordi det skete her, i  denne artikel. Hvis der skulle være en væsentlighed skulle der fx står i en artikel, næste år stiger skat.

Identifikation: jeg kan godt identificere mig med at bestige på grund mit handicap, fordi jeg skal opnå nogen punkter i mit liv, fx som skole, finmoterisk træning, fysisk træning i min højre arm. Jeg kan også identificere mig selv som et familie menneske som ole også er. Jeg kan også identificere mig med at overvinde frygten for noget, fx flyvning, og være på opgangen da jeg var lille.

Sensation: en sensation er noget usædvanligt, noget uventede, noget opsigsvækkende, noget dramatisk og nogen stærke overraskelser. Jeg synes artiklen har nogen af de træk som der skal være for det er en sensation. jeg synes ikke der sker noget usædvanligt, heller ikke noget uventede, jeg synes det er lidt opsigtvækkende hvordan han ser sit liv, han ser nemlig sit liv som et paredis, fordi hver gang han har det dårligt tænker han bare tilbage og siger til sig selv hvor heldig han var, at han overlevet, også bliver dagen til en god dag. Der sker noget dramatisk, det er jo dramatisk at der er så mange der dør. Der sker også noget stærkt overraskende men det er det samme som jeg har fortalt i opsigtsvækkende. Hvorfor det er det samme er fordi opsigtsvækkende kan være noget der er interessant og overraskende.

Konflikt: man kan godt sige at der en konflikt, fordi lavinen skal ses som det onde monster i artiklen og bjergbestigerne kæmper jo om at overleve og komme op til toppen. Efter lavinen, vidste de ikke om de skulle fortsætte, nogen fortsatte bla Ole Mose Nielsen og det vil sige at de vinder konflikten overfor frygten men også lavinen.

Aviser

Hvad er aviser: en avis er en daglig nyhed som man kan få hver dag. Der er forskellige slags aviser, omnibusavis, trafikavis, tabloidavis, regional avis, lokal avis og net avis

Tabloid avis min avis type: Min artikel kommer fra en tabloid avis, og det kan jeg se ved at teksten er let skrevet, man kan købe den i kiosker og supermarkeder. Jeg vil nok mene at en tabloid avis er en avis der er til almindelige borger, og når jeg siger almindelige borgere tænker jeg på nogen der har en normal økonomi.

Omnibus avis: En omnibus er avis er en avis der er til alle mennesker. Det skrævede med svært tekst, så det egentlig oftest højt udannet mennesker der læser omnibus aviser.

Trafik avis: en trafik avis er en avis der kommer ud de 5 hverdage. Det er igen en avis til alle fordi de ligger rundt omkring ved togperron og i busserne. Trafik avisens artikler er kendt som korte artikler.

Regional avisen: en regional avis er en avis der fortæller nyheder om den landsdel du bor i, fx jeg bor i København så jeg ville nok få en avis fra København.

Lokal avisen: en lokal avis er en avis der er gratis og udkommer en gang om ugen. Jeg ville fx får fra Valby bladet fordi jeg bor i Valby.

Net avis: en net avis er en avis der foregår på nettet. Det er stadigvæk de samme afsendere men i stedet for på nettet.

Kommunikationssammenhæng

Afsenderen: Afsenderne er ekstra bladet og derfra ved jeg også at det er en tabloid avis.

Modtager: ekstra bladet er en avis til normale mennesker og nå jeg siger normale mennesker tænker jeg på nogen personer med en normal økonomi. Målgruppen for ekstra bladet er alderen 21-30 år.

Layout (billed)

Billederne gør artiklen mere spændene, hvis der nu ikke var billeder ville læserne måske ikke læse artiklen fordi så ville den se kedelig ud.

Hvad synes jeg om artiklen:

Jeg synes artiklen er god fordi handlingen inspirerer mig, og at det bliver spændene fra starten af. Jeg kan godt lide hvordan han leger med døden og hvor villig han er for at nå sit mål. Den er god at analysere fordi man kan analysere ting i teksten og det gør teksten god for mig.

Perspektivering:

Jeg har valgt at perspektivere til digt ”angst” af Emil Aarestrup, 1936

Det ene er et lyrisk digt og det andet er en baggrunds artikel. Jeg kan se at det er et lyrisk digt fordi der er billed sprog og metaforer. Et lyrisk digt prøver oftest at fortælle om følelser og stemning. Der er nogen forskelle fx digtet er fra romantismen, det afspejles i og min artikel er fra informations alderen, altså det vi har i dag. Hvorfor jeg kan se mit digt er fra romantismen er fordi der er nogen genre træk som erotikken, fx det med de runde arme. Digtet har tidperioden 1800-1853 som passer godt til romantismens 1820-1850. digtet er også meget om følelser og stemningen i det lyriske digt. Det lyriske digt er også tilknyttet til naturen, som der også er et træk i romantismen og det kan jeg se fra strofe 2.

Romantismen er en periode bla bla.

I romantismen var der fokus på spittelsen og skygge siderne ved mennesket.

De begge har den her trang til naturen, Emil Aarestrup skriver meget om den natur han vil være en del af og Ole Mose Nielsen har en trang til at udfordre naturen.

Fortælle om digtets mening til min artikel

hold fastere omkring mig med dine runde arme; hold fast, imens dit hjerte endnu har blod og varme.

i det stykke kan han jo tænke at han savner en han kan være mere tryg ved, måske hans far eller mor.

Om lidt, så er vi skilt ad, som bærrene på hækken; om lidt, er vi forsvundne, som boblerne i bækken.

I det stykke kan han tænke at de forsvinder altså de dør, og om lidt vil Ole og Wally blive skilt fra hinanden, altså blive skilt af døden.


Skriv et svar til: Dansk Eksamen Forkorte tekst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.