Dansk

Hjælp til perspektivering

05. juni 2016 af Kidmose00 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej Alle

Jeg skal til den mundtlige prøve i morgen i dansk og jeg skal have lavet min perspektivering, men problemet er at jeg ikke ved hvordan man gør. Jeg arbejder med novellen "Den blomstrende have" af Naja Marie Aidt og jeg skal perspektivere til novellen "Drivhuset" af Anders Bodelsen. 

Håber virkelig nogle der kan hjælpe mig eller give nogle gode fif

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. juni 2016 af Stræbende

https://www.studieportalen.dk/kompendier/dansk/perspektivering


Brugbart svar (1)

Svar #2
05. juni 2016 af Emma2502

Jeg kan dsv. ikke hjælpe dig helt præcist da jeg ikke har læst de to noveller, men når man skal perspektivere sætter man de to, i dit tilfælde, noveller op mod hinanden og så kigger man på dem. Man kan finde forskelle fra de to noveller, men også sammenhænge, altså hvis begge noveller er skrevet i et meget ungdommeligt sprog, så har du perspektiveret til sproget i novellerne. Måske har de samme tema eller der er lagt vægt på de samme emner i novellerne. Det kan også være den ene er en ungdoms novelle og den anden er lidt mere voksen, så kan man fortælle hvilken effekt det giver til novellen og hvad der er lagt vægt på alt efter hvem den er skrevet til...

Skal selv op i morgen også, så håber det hjalp dig lidt på vej:) Held og lykke med det 


Svar #3
05. juni 2016 af Kidmose00 (Slettet)

Tusind tak for svar Emma... Det betyder meget


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. juni 2016 af OliverHviid

Kig på syndefaldsmyten.


Skriv et svar til: Hjælp til perspektivering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.