Kemi

Additions- og substitutionsreaktion

08. juni 2016 af EmmaTB - Niveau: B-niveau

Hej jeg har affleveret en rapport over forsøget organiske reaktionstyper, og min lærer har skrevet en kommentar, som jeg simpelthen ikke kender svaret på.

Hun spørger, hvordan jeg kan kende forskel  på en additionsreaktion og en substitutionsreaktion?

Er der nogen, der har et bud?


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juni 2016 af mathon

En additionsreaktion muliggøres ved, at en dobbeltbinding bliver til en enkeltbinding:

    eks.
                    CH_2=CH_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; H_2\, _{\textit{(g)}}\; \rightarrow \; CH_3-CH_3\, _{\textit{(g)}}

.

En substitutionsreaktion muliggøres ved, at et atom erstattes af et andet atom:

    eks.
                    CH_4\, _{\textit{(g)}}\; +\; Cl_2\, _{\textit{(g)}}\; \rightarrow \; CH_3Cl\, _{\textit{(g)}}\; +\: HCl\, _{\textit{(g)}}


Svar #2
08. juni 2016 af EmmaTB

Godt så er vi da enige om det! Mit spørgsmål er så nu, hvordan du kan se hvilken af reaktionerne der forløber, hvis du udfører et forsøg? Så vidt jeg ved, kan en aklen både deltage i en substitutionsreaktion og en additionsreaktion, så hvordan bestememr maan, hvilken der er forløbet?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. juni 2016 af mathon

 eks.
                    CH_2=CH_2\, _{\textit{(g)}}\; +\; H_2\, _{\textit{(g)}}\; \rightarrow \; CH_3-CH_3\, _{\textit{(g)}}

   vil give et undertryk.

.

   eks.
                    CH_4\, _{\textit{(g)}}\; +\; Cl_2\, _{\textit{(g)}}\; \rightarrow \; CH_3Cl\, _{\textit{(g)}}\; +\: HCl\, _{\textit{(g)}}

   Cl_2\, _{\textit{(g)}} er gulgrøn. HCl\, _{\textit{(g)}} er farveløs og rødfarver en fugtet indikatorpapirstrimmel.


Svar #4
08. juni 2016 af EmmaTB

Ja okay, så det er ud fra reaktionsproduktet, at man skal bestemme, hvilken reaktion, der er forløbet? 


Skriv et svar til: Additions- og substitutionsreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.