Eksamensforberedelse

HHX??

28. august 2016 af mielarse (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej

Jeg ved ikke helt om jeg skal vælge HHX. Altså tænker det fordi jeg ikke er så god til de naturfaglige fag og dem skal man ha på alle andre uddanelser.

Hvaad kan jeg med en HHX?


Brugbart svar (1)

Svar #1
28. august 2016 af JulieW99

Du kan noget indenfor handel. Jeg tror ikke det kan bruges til meget andet. Hvis du vil have brede muligheder bagefter skal du tage en STX.

Snak dog med din studievejleder om, hvad der er det rigtige for dig. Han/hun ved mere omkring de gymnasie uddannelser der omkring din by, end vi gør, og kender dig desuden også bedre. I min optik er det dog ikke smart at vælge noget fra, bare på grund af ét eller to fag. Hvis du skal have en HHX, skal du bestemt også være glad for økonomi og handel.

- - -

Vh Julie


Svar #2
28. august 2016 af mielarse (Slettet)

Hej Julie

Tusind tak. Det er mest fordi jeg ikke er så god til du ved de der 2-3 fag, og er bare bange for om det vil gå ud over mit gennemsnit.

Hvad er forskellen på en STX og HHX sådan i store træk?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. august 2016 af JulieW99

Det er 2-3 fag du ikke skal have på et særligt højt niveau. De vil selvfølgelig påvirke dit gennemsnit, men har du viljen til at gøre noget ved det, så har det ikke den store betydning. Du kan sagtens nå at blive god til dem i tiden på gymnasiet. At vælge STX fra på grund af de 3 fag du skal have, er direkte dumt hvis du vil de andre fag. Man kan ikke være god til alt. Nogle fag trækker op, nogle fag trækker ned.

STX er bred, og har fag indenfor det hele. Det vil sige, at du mere eller mindre får hele pakken. På HHX er alt orienteret mod økonomi og handel.

Men som sagt, snak med din studievejleder. Kan du ikke lide økonomi og handel, samt matematik, så er HHX et meget dårligt valg.

- - -

Vh Julie


Svar #4
28. august 2016 af mielarse (Slettet)

ok tak


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. august 2016 af Lapendio

Jeg går på HHX på andet år.

Som Julie skriver, så er HHX-uddannelsen fokuseret på økonomi og handel. Men uddannelsen fokuserer også på sprog og kultur, men det afhænger også af hvilken studieretning du vælger. Studieretningerne fokuserer på et bestemt område inden for økonomi og handel, fx virksomhedsledelse eller international økonomi. 

Du må gerne skrive, hvis du vil vide mere.


Svar #6
28. august 2016 af mielarse (Slettet)

altså jeg kan godt lide sådan noget med handel økonomi og sprog, men ja


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. august 2016 af Lapendio

#6

Så vil det være en oplagt mulighed for dig at vælge et handelsgymnasium.

Du lærer ikke om naturvidenskab på et handelsgymnasium, så hvis du også godt kan lide det, så skal du ikke tage et handelsgymnasium. 


Svar #8
28. august 2016 af mielarse (Slettet)

ok, tak igen


Brugbart svar (1)

Svar #9
28. august 2016 af Justitia

Julie, din vedjledning er elendig - mildest talt.

"Du kan noget indenfor handel. Jeg tror ikke det kan bruges til meget andet."

Lineskriv, HHX åbner en masse døre af muligheder og ikke kun indenfor handel. Ift. STX så får Julie det til at lyde som om, at der kun er én linje på STX, hvilket selvfølgelig ikke er tilfældet - der er mange. Endvidere hvilke fag er det, du har svært ved og hvad vil du fremtiden? 


Svar #10
28. august 2016 af mielarse (Slettet)

Jeg har meget svært ved biologi, kemi, fysik og geografi

Jeg har ikke lige nogle planer lige nu, tænkte at det nok kommer hen ad vejen


Brugbart svar (0)

Svar #11
28. august 2016 af Justitia

De ovennævnte fag vil du blive introduceret for på STX. Når det er sagt, så bestemmer du jo selv niveauet, eftersom at du selv vælger den linje på STX, som passer dig bedst. 

På nogle af linjerne vil du maksimum have ovennævnte fag på C niveau og maks. B, hvis du selv vælger det. 
 


Svar #12
28. august 2016 af mielarse (Slettet)

okay, super

Tusind mange gange tak


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. august 2016 af JulieW99

Som #11 pointerer, vælger du selv på STX, hvor højt niveau det skal være. Derudover ødelægger det ikke dit gennemsnit totalt, at du måske får en knapt så god karakter i et fag.

Jeg havde 02 i idræt B, og alligevet et fint gennemsnit på omkring de 9.

- - -

Vh Julie


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. august 2016 af Justitia

Og jeg vil vove at påstå at dé ovennævnte fag på C niveau kan alle klare. Såfremt man hører efter og laver sine ting. Dertil skal det siges, at lærerne på landets gymnasier er af en HELT anden kaliber end dem du er vant til fra folkeskolen. 

Hvis du stadig er i tvivl eller kommer i tvivl, så kan du altid snakke med en studievejleder.

Held og lykke i fremtiden.


Brugbart svar (0)

Svar #15
28. august 2016 af JulieW99

Jeg siger også held og lykke. C-niveau skal du bestemt ikke være skræmt over, og lærerne er fantastiske. De sørger selvfølgelig for, at alle er med fra starten af, uanset niveau.

- - -

Vh Julie


Svar #16
29. august 2016 af mielarse (Slettet)

Tusidn tak allesammen, det fik lige mig til at tænke over nogle ting


Skriv et svar til: HHX??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.