Matematik
Hvordan laver man en ligning ?
Hej folkens! er i gang med at lave en matematik aflevering og er stødt ind i det her spørgsmål som jeg har svært ved at lave.
spørgsmålet lyder sådan:
to søskende tog kørekort samtidig. mads var dobbelt så dyrt som julies og tilsammen kostede kørekortene 13500 - hvor meget af hver kørekort kostet ?
hvordan løser man den ?
Svar #4
17. september 2016 af JV16 (Slettet)
er der en form for program eller link som kan hjælpe måske en lommeregner ?
Svar #5
17. september 2016 af Soeffi
#3 ...To søskende tog kørekort samtidig. Mads' var dobbelt så dyrt som Julies...
Sæt prisen for Julies kørekort til x. Hvad bliver da prisen for Mads' kørekort, og hvor meget koster de to kørekort tilsammen udtrykt ved x?
Svar #9
18. september 2016 af mathias1997
Har du læst svar nr. 5?
Prisen for Julies kørekort kalder vi x. Vi ved, at Mads' kørekort koster det dobbelte, derfor ved vi at hans pris svarer til 2x. Tilsammen giver det 3x. Prisen i alt er 13500, som er lig 3x. Nu finder vi x, som er Julies pris. 2x svarer så til den dobbelte pris, som er Mads' pris.
(Så lige, at jeg kom til at bytte om på navnene i mit første svar. Beklager forvirringen.)
Svar #10
18. september 2016 af Soeffi
Du kan også se på det som pizza-regning: To personer skal dele en pizza, så den ene får dobbelt så stort et stykke som den anden, eller (hvilket er det samme) så den ene får dobbelt så mange (lige store) stykker som den anden.
Hvor mange dele vil du dele pizzaen i? Prøve med 2, 3, 4...
Med 2 stykker får du, at de får lige meget hver, så det er ikke svaret.
Med tre lige store stykker får du, at den ene kan få 1 stykke og den anden 2. Dermed har den ene fået dobbelt så meget som den anden og opgaven er løst.
Det er det samme her: beløbet deles i tre lige store stykker, som kaldes x, derefter løser man ligningen for x.
Skriv et svar til: Hvordan laver man en ligning ?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.