Erhvervsret

Aftaleret

17. oktober 2016 af Henriettemarie (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

jeg er rimelig ny indenfor jura faget, og jeg sidder nu med en opgave, som jeg har siddet med et par dage. 

Håber nogen kan hjælpe:

opgaven lyder:

Opgave 1
Teimportør Ajax i Assens fremsender den 5. juni fire tilbud:
? Et til firma Nimbus i Nyborg
? Et til firma Fnobus i Fåborg
? Et til firma Kaktus i Kerteminde
? Et til firma Rebus i Ringe

Tilbuddene er enslydende:
”Vi tilbyder Dem 1.000 kg. te til en pris af 35,- kr. pr. kg. Accept skal være os i hænde senest fredag d. 9. juni”.

Firma Nimbus skriver til Ajax i Assens allerede tirsdag den 6. og meddeler, at man accepterer tilbuddet. På grund af fejlekspedition hos postvæsnet bliver brevet imidlertid ikke sendt til Assens, men til Hamburg, hvorfra det vender tilbage til Fyn tirsdag den 13. Den 14. afleveres brevet hos Ajax i Assens.


Tirsdag den 6. opdager salgsmedarbejder Nielsen hos Ajax, at tepriserne er i stigning, og han ringer derfor til Fnobus i Fåborg og spørger efter indkøbs-chefen. Da han får denne, spørger han, om han har set tilbuddet, og indkøbs-chefen svarer: ”Jeg sidder netop med en kuvert fra Dem i hånden, det må åbenbart være tilbuddet fra Dem”. ”Det kalder jeg hermed tilbage”, siger Ni-elsen. ”Det kan De da ikke!” svarer indkøbschefen, idet han åbner brevet. Da indkøbschefen ser beløbet, svarer han Nielsen: ”Vi accepterer”.

Firma Kaktus svarer ved brev af 8. juni: ”Vi accepterer køb af 1.000 kg te til en pris af 33,- kr. pr. kg i overensstemmelse med Deres tilbud”. Brevet er fremme hos Ajax med morgenposten den 9. juni, men det bliver liggende i receptionen til mandag, så salgsafdelingen først har det den 12. juni kl. 11.

Firma Rebus meddeler den 6. juni, at de kun vil betale 25,- kr. pr. kg. Dette brev læses den 7. af salgschefen i Ajax. Den 8. kommer der imidlertid et nyt brev fra Rebus. I dette meddeler Rebus, at da acceptfristen ikke er udløbet, benytter de lejligheden til at fortryde deres tidligere brev, således at de nu accepterer prisen på kr. 35,-. Ajax foretager sig intet. De sender ingen te og ingen breve. De fire virksomheder kræver hver for sig 1.000 kg. te – Kaktus endda til 33 kr. pr. kg. Ajax afviser.


? Der ønskes en begrundet juridisk vurdering af de 4 situationer.



Opgave 2
Knudsens Properties, der ejes af Dennis Knudsen, er en ejendomsudviklings- og entreprenørvirksomhed. Virksomheden arbejder med ejendomsopførelse, -investering og -udvikling sammen med såvel industrielle som private investo-rer.


Indkøberen fra Knudsen Properties, Anton Madsen, havde undersøgt marke-det for rendegravere og fundet, at priserne lige nu var særlige fordelagtige. Anton henvendte sig derfor 10. maj 2010 til sin barndomskammerat, Hans Jensen, der er ansat som produktchef hos ”Hydrema” i Støvring – for at få et tilbud på en Hydrema rendegraver.


Ugen efter sender Hans Jensen et tilbud på en brugt ”Hydrema 926D” til en pris på 750.000 kr. Anton Madsen modtager tilbuddet den 20. maj, og afsen-der straks derefter en accept.


Imidlertid modtager Anton Madsen samme dag en mail fra Hans Jensen, hvori han tilbagekalder sit tilbud, idet rendegraveren allerede var solgt til en anden kunde.


Anton Madsen fastholder, at der er indgået en aftale om køb af en Hydrema 926D til 750.000 kr.

Men Hydrema anfører, at Anton Madsen burde vide, at Hans Jensen ikke havde fuldmagt til at sælge, hvorfor Hydrema under ingen omstændigheder kan være bundet af den pågældende aftale.


? Hvordan skal problemet løses?
? Tag begrundet stilling til alle påstande med henvisning til relevant lovgivningen 


Skriv et svar til: Aftaleret

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.