Matematik
Konfidensinterval spredning
Hej, jeg har fået givet et par oplysninger om 20 biler. Jeg skal så finde konfidensintervallet for spredningen for en bil.
Jeg tror jeg skal bruge denne formel:

Hvor a er alfa, dit konfidensinterval. Jeg ved dog ikke hvad jeg skal sætte n til nu når jeg kun skal beregne for en bil.
Svar #1
01. november 2016 af MathildeBev (Slettet)
ovenstående formel er for at beregne variansen. Jeg tænker at tage roden af den og finde spredningen. Men dog er det ikke for den enkelte spredning men for de 20
Svar #3
En stikprøve af 20 bilers vægt er taget ud, gennemsnitsvægten er på 2003 kg. Med en estimeret spredning på s=8, et signifikationsniveau på 1%
Angiv et 95% konfidensinterval for spredningen af en bil.
Svar #4
01. november 2016 af peter lind
Man må så gå ud fra at det er en normalfordeling med ukendt varians. I så fald er endepunkterne for intervallerne
2003±s*t(n-1)1-½α/kvrod(n)/kvrod(n)
t er students t fordeling
Svar #5
Jeg regner i et program og får nedre og øvre intervallerne til:
[2.52; 9.31] kan det passe?
Svar #6
det er varianserne. er spredningerne:
[1.58;3.05]
Svar #8
Men den formel du har skrevet, er det ikke for middelværdien? Det står der nemlig i min bog. Jeg skal finde for spredningen
Svar #9
Når jeg bruger ovenstående formel (billede i #8) så regner jeg vel spredningen for alle 20 prøver. Og her får jeg konfidensintervallet til [1.58;3.05]. Men når det kun er én spredning jeg skal kigge på. Hva gør jeg så?
Svar #10
01. november 2016 af peter lind
så har jeg misforstået opgaven.
Den du opgiver i #0 er næsten den for variansen.
Så skal det være s2 ± (n-1)/χ2(n-1)1-½α De n-1 efter χ2 er antal frihedsgrader. Du skal ikke gange med dem
Skriv et svar til: Konfidensinterval spredning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.