Dansk
Hvilken karakter?
Hej
Jeg skal snart aflevere et digt og vil gerne vide, hvor det nogenlunde ligger på forhånd, da der stadigvæk kan rettes i dette, hvis der er mangel på noget. Digtet er vedhæftet under vedhæftet fil og kan læses der.
Dette er guide-lines for digtet og omhandler blandt andet hvad digtet skal indeolde og hvilken genre det skal være skrevet:
Du skal nu konstruere et lyrisk digt ud fra, hvad du har lært i forløbet.
Du skal have fokus på:
Digtets rytme (Jambe, trokæ, anapæst og daktyler)
Digtets rim (bogstav-, ende- midt-, klamre-, par-, kryds-, øje-, øre- og kæderim)
Strofeinddeling og antal verselinjer
Layout (giver det en handlingsmæssig betydning?)
Sprogvalg, ordvalg. (Red: Ikke skriv kat; hat. Sej; haj) Se på synonymer, antonymer etc. Gør sproget interessant/fængslende.
Du skal skrive et lyrisk digt, som tager udgangspunkt i et af følgende temaer:
“En efterårsdag”
“Når jeg bliver gammel”
“At være ung”
“Gruppepres”
Arbejdsproces:
Du skal først vælge et af ovenstående temaer.
Lav en brainstorm/mindmap med fokus på:
Ord
Rim
Vendinger
Billedsprog
Hvad skal hver strofe indeholde? (eks. 1. strofe: natur 2. strofe: følelser 3. strofe: død)
Du skal nu gå i gang med at skrive dit digt. Husk undervejs at tjekke, at du har fokus på de ting, du skal.
Digtet skal placeres i afleveringsmappen fra begyndelsen, således at jeg kan følge med i din arbejdsproces, samt give dig gode råd undervejs.
Du kan vælge at indsætte et billede, en sangtekst eller en novelle som perspektivering til dit digt med en lille begrundelse - det er en god øvelse, som bliver rigtig vigtig at mestre i 9. klasse.
Dit digt må maximalt være fire strofer langt.
Tak for svar
Skriv et svar til: Hvilken karakter?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.