Dansk
Er der en som kan forklarer mig hvad dette ord betyder
Jeg skal skrive om et museum, Bakkehusmusset.
Jeg ved ikke rigtig hvad en stadstue vil sige . Vil i være sød at hjælpe mig til at forstå det ord. Jeg har prøvet at slå det op.
Tak
Svar #2
06. november 2016 af Capion1
en stadsestue eller stadsstue er en særlig fin stue, som normalt kun benyttes ved særlige lejligheder eller begivenheder.
Svar #3
06. november 2016 af Soeffi
#0 Stads betyder pynt. Det må ikke forveksles med stad, som betyder by.
Svar #4
06. november 2016 af Stygotius (Slettet)
Det udtales [sta's stue]
En stadsstue kaldtes også en dagligstue (selv om det var alt andet end i daglig brug)
Ordet "stadsestue" findes vist ikke på dansk.
Svar #5
06. november 2016 af HFNU (Slettet)
mange tak for hjælp.
Er der en af jer der kan hjælpe mig med at sætte nogle ord på stilen i denne stue: http://www.bakkehusmuseet.dk/besog/rundtur-i-museet/hjornestuen.html.
Svar #6
06. november 2016 af Stygotius (Slettet)
Den stue kan man godt kalde for dagligstuen, eller stadstuen, om man vil.
Det var typisk for tidens stil at men satte møblerne ude ved væggene rummet undtagen spisebordet, der stod i midten..
Svar #7
07. november 2016 af HFNU (Slettet)
Ja ok . Hvad mener du med at det var typisk for den tids stil. Mener du under 1800 tallet . Hvad kalder man den stil ...
Svar #8
07. november 2016 af Capion1
Vi er i romantikken og nyklassicismen, - den danske guldalder. I henved et århundrede, frem til midten af 1800 tallet, var stilen præget af den antikke kultur fra middelhavsegnene med de klassiske skønhedsidealers enkelhed. Møbelkunsten og stilart var især Louis Seize og empire.
Svar #9
Tak skal du have Capion 1.
Jeg har læst om romantikken hvor det handler meget om fremstille tilværelsen og verden idyllisk. Vil du sige at det link jeg har sat ind med Bakkehusmussets stadsstue også er idyllisk præsenteret ?
Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om stilen, empire når jeg søger på google. Der står i beskrivelsen at det er empire som du jo også sige var karakterisktisk under den tid. Men jeg kender ikke rigtig til den
Svar #10
07. november 2016 af Stygotius (Slettet)
I ordet "empire" kan du sikkert godt se de engelske ord "emperor" og "empire", som betyder hhv. "kejser" og "kejserdømme". Den kejser der hentydes til, var Napoleon (1769-1821), og stilen dækker meget godt den samme periode. Den udviklede sig senere til den tunge, satte, borgerlige Biedermeierstil (i DK klunkestilen, spiddet af f.eks. Herman Bang)) i senromantikken, hvis formål også var at imponere. Vægten var derfor lagt på udseendet.
Man skal huske på at enhver stil kan genkendes i alle en tids kunstarter; -litteratur, digtning, havekunst, musik, maleri, boligindretning, etc. Vi har f.eks. barokdigtning, barokmøbler, barokhuse, barokhaver, barokmusik, barokbestik og barokglas etc. Oftest er det samfundets indretning der afspejles i de forskellige kunstarter. For empirestilens vedkommende var det "tilbedelsen" af Napoleon der gav sg udtryk.
Svar #11
Tak for svar til empire stilen. Kan man godt sige at empire stilen er kunstnerisk ? Eller vil det være helt forkert .
Skriv et svar til: Er der en som kan forklarer mig hvad dette ord betyder
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.