Matematik

Differential regning

12. november 2016 af Anonymm1 - Niveau: B-niveau

Hej

er der nogen der kan lave beviset i denne opgave ? :) evt. med forklaring så jeg forstår det? 

f4(x) = (x^2 + 9x) (x^2 - 3x)

Opgave beskrivelsen er vedhæftet :)

Svar #1
12. november 2016 af Anonymm1

:)
Vedhæftet fil:image.jpeg

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. november 2016 af sjls

Du spørger om beviset, men i opgavebeskrivelsen står der blot, at du skal bruge produktreglen til at finde differentialkvotienten for nogle funktioner. Skal du lave beviset for produktreglen, eller skal du bare bruge den til at løse nogle opgaver?

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. november 2016 af mathon

{f_4}{}'(x)=\left ( 2x+9 \right )\left ( x^2-3x \right )+\left ( x^2+9x \right )\left ( 2x-3 \right )

Svar #4

Mathon:

kan du fædiggøre ligningen og skrive hvordan du har gjort det? for så kan jeg gøre det samme ved de andre opgaver :)

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. november 2016 af sjls

Nu svarer jeg lige... Så må mathon tilføje, hvis han har andet at sige. Der er blevet brugt produktreglen:

(f(x)*g(x))'=f'(x)*g(x)+f(x)*g'(x)

og denne skal du også bruge i resten af opgaverne. 
Det du gør, er altså at dele faktorerne op i to forskellige funktioner og herefter bruge den ovenstående regel.

Svar #6

Jeg har brug for at se en gør det, på den måde forstår jeg hvordan jeg skal lave resten ;/

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. november 2016 af mathon

{f_4}{}'(x)=\left ( 2x+9 \right )\left ( x^2-3x \right )+\left ( x^2+9x \right )\left ( 2x-3 \right )

{f_4}{}'(x)=2x^3-6x^2+9x^2-27x+2x^3-3x^2+18x^2-27x=4x^3+18x^2-54x=

2x\left ( 2x^2+9x-27 \right )

Skriv et svar til: Differential regning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.