Fysik

fysikrapport - haster

27. november 2016 af Davish - Niveau: B-niveau

Nogle der kan hjælpe med en fysik rapport der går ud på at undersøge om man vha mekanikkens energisætning kan beregne farten af en legetøjsbil for enden af et skråplan? har data osv, kan bar ikke finde ud af det


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. november 2016 af jantand

Hvad erdet du ikke kan finde ud af?

Jeg synes der er meget stor afvigelse i dine målinger.

Målingerne er meget usikre/unøjagtige.

Du kan ikke vise en sammenhæng eller påvise de teoretiske værdier med så store usikkerheder i målingerne.

Har du/I målt rigtigt. Hældningen skl være korrekt. Hvor nøjagtigt er h målt+

Er målingen af bilens passage målt korrekt. Er målingen nøjagtig nok?

Usikkerhederne  på målingen af h og bilens passage forøger den samlede usikkerhed.


Svar #2
29. november 2016 af Davish

Kan faktisk ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal skrive og hvordan jeg skal forklare osv. håbede en eller anden ville hjælpe med at skrive eller sådan noget. 

der blev målt med en lineal, så derfor er det ikke helt præcist mål. 

bilens passagetid er målt rigtig, vi havde en apparat der målte 

er nået til databehandlingsdelen, sidder fast 


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. november 2016 af jantand

Når du behandler data , skal du finde ud af om der er overensstemmelse mellem teori og praksis.

Jeg ville ikke have megen tiltro til et eksperiment der viste en forskel på mellem 20% og 40 %.

Har du haft sansynlighedsregning? Hvis du har det kan du teste om de tal du har , viser det du søger.

For eksempel med en t-test. Kender du den?

Hvis testen viser at du kan stole på det du har målt, så er forsøget i overensstemmelse med teorien.

Hvis testen viser tallene er tilfældige, så viser det du har målt ikke noget om teorien.


Svar #4
29. november 2016 af Davish

kender ikke til t-testen.. 

problemet er at jeg ikke forstår fysik/forsøget, så derfor kan jeg ikke selv se hvad der ikke stemmer 


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. november 2016 af jantand

Det du skal vise med forsøget er:

Når du laver eksperimentet med bilen får du nogle tal. De viser hvor hurtigt bilen kører ved foden af rampen.

I det første forsøg får du resultatet  1,04 m/s

I teorien skulle resultatet have været   1,6875 m/s

Hvis forskellen havde været lille for eksempel. , mindre end din måleusikkerhed, så havde teori og praksis stemt overens..

Din forskel er stor . du har selv regnet  % erne ud. 

De procenter du har fået er meget større end måleusikkerhederne. Så jeg vil mene at du ikke har vist at teorien stemmer overens med forsøget.

Noget andet er at de målinger du foretager skal tage højde for måleusikkerhederne . Du har en usikkerhed på h der er på 10% . Du har også en usikkerhed på målingen af bilens passage. Du har en usikerhed på starten af bilen: Slipper du bilen, skubber du til den. Hvis det ikke er mekanisk udløsning er der stor usikkerhed på det.

Hvis der er 10% på h. 10% på hastigheden på grund af starten. Så er der omkring 20% usikkerhed på det resultat du får.

Men de tal du får ved udregningen af forskellen er større , meget større end 20%

Prøv at se på dine realtive forskelle.

Jeg mener du skulle have lavet flere forsøg, så du havde flere tal at sammenligne.


Svar #6
29. november 2016 af Davish

okay forstår det nu. Så min afvigelse er altså ret stort?

hvordan kom du frem til det er med at h har en usikkerhed på 10% og de andre?


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. november 2016 af jantand

Du skriver selv at usikkerheden på dine mål er 10% på højden h.

Du måler med en lineal. Den er inddelt i mm og cm.

Når du måler højden og ligger på gulvet og måler er usikkerheden stor. Måske 2 mm. på 14 cm.

Jeg ved det er mindre end 10% . Men hvad tror du det er.

Hvis det er mindre 3% og det samme på målingen af bilen. Lad os sige det sammenlagt er 5%( Det er noget vi tror, tænker , mener, ud fra de tal vi har og den måde vi måler på.)  Så er de praktiske målinger nøjagtige.

Når du så sammenligner med teorien og der i forhold til det er mellem 20% og 40% ( Det har du regnet ud . Den relative forskel i %) Så skulle der være den samme forskel i %. Det er der ikke . Så dit forsøg kan ikke vise at der er overensstemmelse mellem dit forsøg og teorien .


Brugbart svar (0)

Svar #8
29. november 2016 af Number42

Mht teorien:

Højden at bilens position modsvarer dens potentielle enegi : Ep= h g m

Den omdannes til fart når bilen er kommet ned af slidsken og den kinetiske energi er. Ek = 1/2 m v^2

Fint nok, de to energier skal være lig hinanden;men der er mulige fejlkilder:

Højden skal måles fra bilens tyngdepunkt i nedre position til tynddepunktet i den øvre position. Det betyder at du kan have målt forkert hvis fx du måler fra en kant af bilen. Altså det er højde forskellen du skal måle

Friktion trækker fra i energi. Derfor er det garanteret at du vil finde at den målte fart en mindre end den teoretiske. Det er OK,  og også rimeligt at fejlen er større ved lavere hastighed. Det virker dog (jeg har ingen anelse om hvad der er rimeligt) lidt stort. Bare noter at friktionen nok var ret stor og redegør for hvordan højden blev målt og ca hvor nøjagtigt. Eventuelt korriger hvis du gjorde det forkert.


Svar #9
29. november 2016 af Davish

okay tak.

 Jantand kan du forklare konklusionen til mig også? mener at jeg har skrevet det der står i opgaven allerede.

men forstår stadig ikke lige meningen det..


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. november 2016 af jantand

Jeg ville konkludere : Jeg har vist ved forsøg hvordan , det kan beregnes at der er en sammenhæng mellem skråplanets hældning og bilens hastighed ved foden af rampen.
Jeg har sammenlignet denne hastighed , med den der kan beregnes teoretisk.
Der er stor forskel på disse tal.
Grundene til dette kan være flere:
Måleunøjagtigheder og selve forsøgsopstillingen.

Ud fra de tal jeg har kan jeg se der er en mulig sammenhæng, men den er ikke entydig.

For at tydeliggøre en sammenhæng , vil det være nødvendigt med nøjagtigere målinger og flere forsøg i hver forsøgsrække.

Svar #11
29. november 2016 af Davish

mange mange tak


Skriv et svar til: fysikrapport - haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.