Dansk

Hvad er en metafor?

21. december 2016 af dann2432 - Niveau: 7. klasse

hvad er en metafor


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. december 2016 af Stygotius

En metafor er et udtryk der er taget fra ét bestemt område, -én  verden og derpå brugt på et andet område.

Når man f.eks. taler om at nogen efter en skilsmisse er "helt slået ud", har man taget et udtryk fra boksningen verden og brugt det om noget i psykologiens verden.

Når vi taler om et "bords ben", har vi taget et udtryk fra anatomiens verden, -om den menneskelige krop og brugt det om et møbel.

Når vi siger at nogen har "hårdtslående argumenter", har vi igen taget et udtryk fra boksningens verden og brugt det om nogen som er effektiv i i en debat.

Hvis vi taler om at nogen "undergraver"  tilliden til regeringen, bruger vi et udtryk fra byggeriet af et hus til at handle om at så mistillid til nogen. 

Når vi snakker om at nogen "skyder på mål", bruger vi et udtryk fra den  militære verden om noget inden for sportens verden. 

-var det forståeligt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. december 2016 af Ukendterjeg

Hej Smut1.

En metafor er som regel, når man bruger ordet "som" for et udtryk.

Fx "Hun er smuk, SOM en rose".

"Han er dum SOM en dør".

Metafor er i pricippet, når man bruger et udtryk ud fra en anden ting.

Talemåder kommer fx også fra noget andet.

Fx"han fik kolde fødder". Personen fik jo ikke "kolde fødder" i virkeligheden, det er bare et udtryk.

Håber du har forstået det nu.

Hav en god ferie, god jul og godtnytår.


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. december 2016 af Stygotius

Det er desværre løs snak og ikke rigtigt. Der er i det første tilfælde tale om en "simile"


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. december 2016 af Smut1

Det der står i svar #3 er ikke rigtigt, da...

"Sammenligninger og metaforer
De to centrale begreber inden for billedsprog er sammenligningen og metaforen. Fælles for de to begreber er, at de beskriver sproglige fænomener, hvor et realplan låner betydning fra et billedplan, eller sagt på en anden måde; et målområde låner betydning fra et kildeområde: Der er noget, som skal beskrives (realplanet eller målområdet), og noget, det skal beskrives med (billedplanet eller kildeområdet). Forskellen imellem en sammenligning og en metafor er ordet 'som'. En sammenligning indeholder ordet 'som' (eller end), og det gør en metafor ikke."

Kilde: http://gymdansk.weebly.com/billedsprog---troper.html


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. december 2016 af Stygotius

Det er faktisk det som jeg har  påpeget i #2  og #4.

Simile = sammenligning.

I virkeligheden er det som citeres fra "gymdansk" upræcist idet der er tale om en sammenligning mellem to realplaner.  

ad #3  papegøjepirat:

"Min elskede er en rose" er en metafor

"Min elskede er som en rose" er en similie


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. januar 2017 af PeterValberg

Tråden får mig til at tænke på en scene i "Den eneste ene" < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Hvad er en metafor?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.