Matematik
Sadsynlighedsregning - Modellering
Hej, jeg skal op til eksamen, og sidder med nogle gamle eksamenopgaver. Har brug for forklaring til, hvordan man løser følgende opgaver. Jeg vil derfor også have en forklaring på hvordan man skal anvende de forskellige "formler" som skal bruges, da jeg har svært ved anvendelsen af disse.
Lad U være en absolut kontinuert stokastisk variabel med tæthed fU givet ved:
![f_U(u)=\begin{cases} 2u & \text{ hvis } u\in ]0,1[\\ 0& \text{ ellers } \end{cases}](https://media.studieportalen.dk/images/equations/4k7MyxWlczVxani2db8J6g==.gif)
1) Lad X = eU. Find tætheden for X.
Lad V være en stokastisk variabel der er uafhængig af U og opfylder V ∼ R(0,1). Lad Y være defineret ved

2) Find Sandsynlighedsfunktionen for Y og beregn E[YV].
Lad Z være defineret som

Lad som vanligt FZ betegne fordelingsfunktionen for Z. I det følgende kan du uden bevis benytte at for z ∈ [0,1] er P(1 < U+V ≤ 1 + z) = z - (1/3)z3
3) Vis, at for z ∈ [0,1] er FZ(z)= P(U+V ≤ z) + P(1 < U+V ≤ 1 + z). Specifer fordelingen for Z.
på forhånd tak
Svar #1
29. december 2016 af peter lind
1) P(X< x) = P(eU < x) = P(U < ln(x) ) som du så kan beregne.
2) der mangler noget.
Svar #2
29. december 2016 af BlackandBlue (Slettet)
Der skulle stå Y = istedet for fU(u) =.
Ellers mangler der ikke noget i denne opgave
Svar #3
Og der skulle stå Z = ved beskrivelsen inden opgave 3)- samt U+V-1 i den nederste række
Svar #4
ej altså.. jeg har blandet to forskellige opgaver sammen, det er derfor det er gået helt galt. Der skal stå "U+V-1 hvis U+V > 1" i den nederste række, ved beskrivelsen efter opg 2), inden opg 3). Der hvor jeg har skrevet "1 hvis U+V > 1"
Svar #5
30. december 2016 af peter lind
Kan du ikke skrive opgaverne korrekt op helt fra bunden. Jeg er totalt forvirret over hvad opgaverne går ud på
Skriv et svar til: Sadsynlighedsregning - Modellering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.