Dansk

Hjælp til tegnsætning

24. januar 2017 af HFNU (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg vil gerne bede om jeres hjælp til rette denne sætning, hvad angår tegnsætning.

Alt dette, samt sproget der er skrevet i nutid gør, at læseren kan indleve sig i historien og hver en lille begivenhed der finder sted.  

Jeg er lidt i tvivl om der skal komma mellem : ordet historien, og  eller ej. Jeg håber at i kan forklarer mig grunden til hvorfor i sætter komma der i sætter komma. Jeg har læst selv om komma, men jeg er desværre ikke god til det.

På forhånd tak

Svar #1
24. januar 2017 af HFNU (Slettet)

Jeg vil også gerne lige spørger om hjælp til denne her sætning:

De ridder væk i hestevogn og bruden har, endnu ikke glanset sin ægtemand.

Skal der overhovedet være komma i sætningen eller har jeg sat forkert komma?

Mange tak igen

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. januar 2017 af Smut1

Alt dette, samt sproget, der er skrevet i nutid, gør at læseren kan indleve sig i historien og enhver en lille begivenhed, der finder sted.  

Der behøver ikke at være et komma mellem ”historien” og ”og”, men du kan godt vælge at sætte et, og dermed lave en indskudt sætning. Jeg fraråder dig dog at gøre det, da man ikke bør danne unødvendige indskudte sætninger.

Det er en lidt mærkelig sætning, fordi ”og hver en lille begivenhed, der finder sted” ikke tilføjer noget nyt til sætningen, og dermed kommer til at virke overflødigt. Når man starter en sætning med ”og”, for venter man ikke en gentagelse af det netop nævnte.

Jeg foreslår: ”Alt dette, samt sproget, der er skrevet i nutid, gør at læseren kan indleve sig i enhver begivenhed i historien.”

...og "De rider væk i hestevogn, og bruden har endnu ikke set sin ægtemand."

Svar #3

Jeg har lige læst dit svar. Jeg kan godt se, hvad du mener.

1000 tak for hjælp.

Har du tid til at hjælpe med nogle flere sætninger?

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. januar 2017 af Smut1

Bare prøv at komme med dem, så ser vi, om jeg kan svare :)

Svar #5

Mange tak .  Er det ok jeg lige spørger om den anden sætning du hjalp mig med.

Alt dette, samt sproget, der er skrevet i nutid, gør at læseren kan indleve sig i enhver begivenhed i historien.

Hvorfor skal der komma efter sproget ... Det er jeg ikke med på.

Det her er et af de andre sætninger jeg godt kunne bruge noget hjælp til.

Vi starter i media res. Herefter føres vi direkte ind, i historien via gæsternes og tilskuernes mumlen. Dette fører læseren frem til, hvad der skal ske,nemlig en bryllupceremoni mellem de to unge Agnes Løvenholdt og Adolf Boeck

Svar #6

Det her er en anden sætning, hvor jeg faktisk ikke helt ved hvor kommaet skal sættes.

Det første eksempel på billedsprog i det forrige afsnit om hovedpersonen, Agnes Løvenholdt der bliver udstillet som en uskyldig pige en ”stakkel,” er  formentlig Bangs eget syn på kvindens rolle under det moderne gennembrud.

?Jeg håber det er rigtigt.

Svar #7

Har jeg sat korrekt komma i den her sætning;

Oftest var det op til familiens overhoved eller faderen i familien at afgøre, hvem ens datter skulle giftes med.

?Mange tak for hjælpen igen

Brugbart svar (0)

Svar #8
24. januar 2017 af Smut1

Der skal komma, fordi du har et ekstra sæt af udsagnsled og grundled: "er" er udsagnsled og "der" er grundled. Dvs. du har en selvstændig bisætning, som også fungerer som indskudt sætning. Sidstnævnte kan du se ved, at det lige så godt kunne stå i en parentes: "Alt dette, samt sproget (der er skrevet i nutid) gør at læseren kan indleve sig i enhver begivenhed i historien.

Historien begynder i media res. Herefter føres vi direkte ind i historien via gæsternes og tilskuernes mumlen. Dette fører læseren frem til, hvad der skal ske, nemlig en bryllupsceremoni mellem de to unge, Agnes Løvenholdt og Adolf Boeck.

Du gentager ordet "fører", og da det er meget billedligt, virker det underligt at bruge det to gange i træk.

Brugbart svar (0)

Svar #9
24. januar 2017 af Smut1

#6 ”I det forrige afsnit om hovedpersonen, Agnes Løvenholdt, er det første eksempel på billedsprog  formentlig Bangs eget syn på kvindens rolle under det moderne gennembrud.”

Obs. jeg forstår virkelig ikke, hvad du mener, der er billedsprog!

#7 Ja, du har sat kommaet helt rigtigt! :)

Svar #10

Tak for hjælp til den spørgsmål 6.

I forhold til svar 9. Du skriver at du ikke forstår hvad jeg mener med billedsprog, det er i det forgående afsnit jeg har skrevet det.  :). I det forrige afsnit....

Svar #11

Må jeg godt lige spørger om 1 sætning mere.

Agnes Løvenholdt følger sin slægts fodspor ved at gifte sig med en mand som hun heller ikke elsker, og dermed ender Agnes formentlig, også som sin mor i et kærlighedsløst forhold.

Eller er det bedre at lave sætningen om til : Agnes Løvenhold følger sin slægts fodspor ved at gifte sig med en mand som hun heller ikke elsker. Dermed ender Agnes formentlig også som sin mor i et kærlighedsløst forhold.

Brugbart svar (0)

Svar #12
25. januar 2017 af Stygotius (Slettet)

HFNU,

Du må blive enig med dig selv om du vil bruge startkomma eller ikke. Det er valgfrit, men Dansk Sprognævn fraråder at men bruger det.

Et startkomma er et komma før en ledsætning.

Man kan ikke hjælpe dig hvis man ikke ved om du vil bruge et startkomma eller ej.

Et startkomma er tåbeligt fordi det umuliggør ar man kan skelne mellem en parentetisk og en bestemmende relativsætnng.

Udtrykket "en indskudt sætning" bør undgås da det er ret uheldigt og forvirrende.

Brugbart svar (0)

Svar #13

I den allerførste sætnng skal der intet komme efter "historien".    Hvordan skulle man kunne begrunde det ???

Man kunne evt. sætte et startkomma efter "begivenhed".

HFNU:  Hvis du (og andre) er interesseret, kan jeg sende en (letforståelig) oversigt over dansk tegnsætning som jeg har lavet.

I så fald må jeg have en mailadresse at sende den til..

Brugbart svar (0)

Svar #14

Det er fint at smut 1 gerne vl hjælpe, men hans råd er noget forvirrende og upræcise og ikke altid helt brugbare, så  -pas meget på.

Svar #15
25. januar 2017 af HFNU (Slettet)

ja Stygotius. Altså s´vidt har jeg brugt startkomma, ved godt det ikke er helt smart, men alle undervisningsvideoer der er koblet til tegnsætning anvender det, så jeg synes det er lettest at lære hvis jeg også gøre det. Jeg vil meget gerne kigge på oversigten. Har du mulighed for at sende  via en besked her på ST.

Hvordan vil du sætte komma i #11.  Har jeg gjort det forkert igen

Brugbart svar (0)

Svar #16

Det er muligt af de forskellige undervisningsvideoer bruger startkomma, men det gør det ikke mere fornuftigt at bruge det. Det er en misforståelse at tro at det er lettere at bruge det gamle grammatiske princip med startkomma end det er ikke at bruge dette startkomma. Man skal bruge langt færre kommaer med det nyeste system, og så kan man undgå misforståelser på den måde.

Man  kan ikke vedhæfte så meget (2 1/2 side) på SP. Er du bange for at oplyse din mailadresse? Den kan ikkke misbruges. 

I sætningen i #11  kan  man evt. have et startkomma efter "en mand". Ellers skal der kun komma efter "heller ikke elsker" men ikke efter "formentlig".

Begge sætningsforslag i #11 er formuleret helt fint.

Svar #17
26. januar 2017 af HFNU (Slettet)

Ok yes

Agnes Løvenholdt følger sin slægts fodspor ved at gifte sig med en mand som hun heller, ikke elsker og dermed ender Agnes formentlig også som sin mor i et kærlighedsløst forhold.

Er det sådan du mener kommaerne skal sættes.

Jeg har lige 1 andet spørgsmål. Er der stavefejl i denne sætning:

Naismens jødehad og racisme førte til 6 millioner dræbte jødere under 2. verdenskrig.

Nej jeg er ikke bange :). Jeg har bare ikke lyst til at opgive min email på ST

Brugbart svar (0)

Svar #18
26. januar 2017 af Stygotius (Slettet)

Nazismens jødehad og racisme førte til 6 millioner dræbte jøder(e) under 2. verdenskrig.

Hvis du ikke er bange for din mailadresse, forstår jeg det slet ikke. Den er helt anonym.

Så må¨du undvære dine tegnsætningsregler.

Svar #19
26. januar 2017 af HFNU (Slettet)

Ok ja Nazismens , har jeg kommet til at skrive forkert ved en fejl, men hvorfor skriver du jøder og (e)?

Er min sætning fra før korrekt hvad angår komma.

Agnes Løvenholdt følger sin slægts fodspor ved at gifte sig med en mand som hun heller,ikke elsker og dermed ender Agnes formentlig også som sin mor i et kærlighedsløst forhold.

??Jeg kan sagtens lige smide en besked i din indbakke med min email adresse. Jeg vil rigtig gerne blive god til det.

Brugbart svar (0)

Svar #20
26. januar 2017 af Stygotius (Slettet)

Det hedder én jøde (ental)  - to jøder (flertal). Former "jødere" findes ikke på dansk.

Hvordan vil de begrunde det komma efter "heller"??

Man kunne evt sætte et startkomma efter "mand" men som sagt......

Der skal i alle tilfælde et komma efter "elsker" da der her begynder en ny hovedsætning.

Det vil være stilmæssigt bedre at skrive "og dermed ender hun formentlig også som sin mor........"   -fordi man så undgår den klodsede gentagelse af ordet "Agnes"

Du kan skrive til  min adresse, [email protected] om tegnsætning.

Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.