Matematik
andengradspolynomier - hjælp
Hej allesammen
Opgaven er vedhæftet:
Jeg håber virkelig at I vil hjælpe.
Jeg skal ha hjælp helt generelt til at finde konstanterne a og b og bestemme den nye forskrift (som er på formen: y=ax^2+bx)
Helt præcis skal jeg have hjælp til følgende:
jeg skal have hjælp til at tegne en skitse af parablen i det nye koordinatsystem (I må gerne svare på denne i Geogebra, det kunne være passende). Forskriften for parablen har jeg beregnet til f(x)=-1/5x^2+35
opgave 2) og 3) forstår jeg heller ikke rigtigt. jeg kender godt toppunktformlen, men skal have hjælp til at indsætte x,y og c i de to udtryk.
På forhånd tak :)
Svar #2
14. februar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg
mathon, kan du prøve at tegne den skitse, som jeg skal tegne i 1)
jeg kan ikke lige se, hvordan jeg skal tegne parablen, når koordinatsystemet er forskudt
Svar #3
14. februar 2017 af mathon
I det oprindelige koordinatsystem
er parablens
ligning:

Når
's begyndelsespunkt forskydes efter parallelforskydningsvektor 
over i koordinatsytemet
, hvis akser er parallelle med
's akser
bliver parablens ligning
i
:
hvor
og 
Svar #4
mathon, jeg har fundet ud af hvordan man laver denne opagve. Nu kan jeg bare ikke finde ud af 2)
Hvordan indsætter jeg x,y og c i de to udtryk.
jeg skal bruge toppunktformlens to dele
Svar #6
hvis a og b ikke forandres, hvorfor står der så i 3) at jeg skal finde dem
Svar #9
15. februar 2017 af mathon
f(x) = -1/5x2 + 35 stemmer ikke overens med formen f(x) = ax2 + bx.
Svar #10
15. februar 2017 af NiklasLarsenMolbjerg
Hej mathon. Jeg er i total krise med denne opgave. jeg har VIRKELIG BRUG FOR DIN HJÆLP ASAP ;)
Vil du være sød, at give dit svar på opgaven (med nogle små kommentarer, som fortæller hvad du gør), således at jeg også lære noget af det, men du bliver nødt til at LAVE OPGAVEN, dog ved jeg forhåbenttligt hvad der sker.
p.s jeg ved godt at det går mod sidens principper, MEN jeg er en elev der er helt på spanden. du bliver nødt til at hjælpe med 2 og 3 i anden del
Mvh. En meget travlt elev
Skriv et svar til: andengradspolynomier - hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.