Dansk
HJÆÆÆLP - Denotationer/Konnotationer
Jeg sidder med en danskopgave, og jeg har ret svært ved at finde ud af det med konnotationer...
Min opgave lyder således:
Se på de følgende ord, der alle har kvinde af hunkøn som det denotative indhold. Hvilke konnotationer har de forskellige ord, og er de positive eller negative?
Dame
Kælling
Bitch
Fruentimmer
Kone
Skår
Dulle
Ho
Tøs
For at besvare opgaven rigtigt, er det så "bare" at jeg f.eks. skriver til ordet Dame, at det oftest er en betegnelse for en lidt ældre, fin kvinde, og at det er positivt ladet? Og omvendt at ordet Kælling er en betegnelse for en kvinde, der er strid og hysterisk, og at det er negativt ladet (Hvis man ser ordet Kælling som det bruges i dag modsat, hvordan man brugte det i gamle dage altså)? Osv..
Svar #2
02. marts 2017 af Stygotius (Slettet)
Ja, netop. Konnotationer kalder mn også for "medbetydninger.
En denotation er et ords leksikalske betydning. En køters denotations er f.eks et ribenet dyr med en hale omn en spids mund af slægten canis lupus familiaris + en medbetydning som betyder en aggressiv, bidsk, ondsindet hund
En "hest"s denotation er et firbenet dyr med en blød mule en manke og en løs hal af slægten equus ferus cabalus. En krikke har medbetydningen, konnotationen, en gammel, udslidt hest, der intet er værd somn nyttedyr
Konnotation > con (med) + notare = notere.
Skriv et svar til: HJÆÆÆLP - Denotationer/Konnotationer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.