Matematik
Chancetræ
Hej,
Jeg sidder her, og laver en opgave som lyder: "Tegn et chancetræ. Chancetræet skal vise, at man stopper med at slå, når der kommer en 6'er. Skriv sandsynligheder på." Dog tror jeg ikke, jeg helt forstår opgaven. Så hvis der er nogen derude, som vil hjælpe så takker jeg!
Tak på forhånd!
Svar #1
15. marts 2017 af SuneChr
Prøv at formulere opgaven noget klarere.
Man kan kaste med én terning et meget stort antal gange uden at få "sekser".
Omvendt kan man kaste med én terning et meget stort antal gange og kun få "sekser".
Alt kan ske, hvad angår terningkast med én terning, derimellem.
Svar #2
15. marts 2017 af HelloKitty24 (Slettet)
Jeg kan godt se hvad du mener, men jeg kan ikke formulere det klarere, da jeg ikke selv har fået andet at vide end, hvad der står i opgavespørgsmålet.
Svar #3
15. marts 2017 af SuneChr
Man kan med rimelighed forvente, at i en meget lang række af kast vil den ene sjettedel af alle kastene være
"sekser". Kaster man 600 gange, skulle man således forvente "sekser" de 100 af gangene, men "sekser" kan komme i klumper eller spredt eller kan have lang ventetid. Derfor er dit spørgsmål lidt vanskeligt at tage stilling til. En ting er dog sikkert: Chancen for at næste kast bliver "sekser" er 1/6 og så er det lige meget, hvad det foregående kast viste. Terningen "husker" ikke.
Skriv et svar til: Chancetræ
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.