Dansk

respons opgave

11. maj 2017 af Alexandrin (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej,jeg har en opgave der siger:

Kommenter ordvalg og sætningskonstruktion. Giv eksempler fra teksten.

Lars er vildt irriterende. Han skal altid råbe vildt meget. Han råber vildt højt i undervisningen. Han har vildt mange udskylninger for at komme for sent. Han kom for eksempel for sent sidste onsdag. Han tager vildt tit den største kage. Han tog den største kage til både Lauras og til Sofies fødsesldag. Han må vildt gerne blive bedre opdraget.

jeg håber der er en sød, der har mulighed for at hjælpe mig. tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2017 af m121a (Slettet)

Hvad er det helt præcis du har brug for hjælp til? :)


Brugbart svar (1)

Svar #2
11. maj 2017 af Random93

Kommenter ordvalg: Der for mange brug af fyldeord, vildt  hvilket forværre strukturen i teksten og gør det svært for læseren af følge med...

Kommenter sætningskonstruktion: Det er helt afgørende for oplevelsen og forståelsen af en tekst, hvordan sætningerne er konstrueret. Der er skiftevis lange eller korte sætninger, verballeddet kommer tidligt og sent i sætningerne

Du kan evt. google begreberne ordvalg og sætningskonstruktion (betydningerne af begreberne kommer frem og du kan se hvor det passer ind i teksten)

 

Svar #3
11. maj 2017 af Alexandrin (Slettet)

den er en eksempel (opgave) til dansk sproglig prøve på D niveau og jeg ved ikke hvad og hvordan man skal kommenteres


Svar #4
11. maj 2017 af Alexandrin (Slettet)

mange tak Random93


Brugbart svar (1)

Svar #5
12. maj 2017 af Smut1

Jeg ville kommentere på, at der er så godt som ingen bindeord i teksten, og at næsten alle sætningerne starter med "han", hvilket skaber dårlig sammenhæng eller "cohesion". Man kan dog også se på det som et retorisk virkemiddel, en såkaldt anafor, som i Cæsars: "Jeg kom, jeg så, jeg sejrede" (Han kom... Han tager... Han tog...) eller  "veni, vedi, vici"... Ups! Nåh, ikke desto mindre så er anaforer et kendt retorisk virkemiddel, se blot på Martin Luther Kings tale "I have a dream".  Jeg er enig i, at det virker vildt uvæsentligt at skrive "vildt" så mange gange.


Skriv et svar til: respons opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.