Matematik

Vektorfunktionen

16. maj 2017 af DeepOcean - Niveau: A-niveau

Hej .

jeg er lidt tvivl på om jeg har regnet stigningstal er rigtigt for tangenten til kurven ...

kig venlig i vedhæft fil ,håber i kan hjælpe med

Vedhæftet fil: vektorfunktionen.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. maj 2017 af mathon

\small \overrightarrow{r(t)} =\begin{pmatrix} 5t+1\\ 25t^2+15t-3 \end{pmatrix}

\small \overrightarrow{r{\, }'(t)}=\begin{pmatrix} 5\\ 50t+15 \end{pmatrix}

hvorfor
                            \small \overrightarrow{r{\, }'(t)}\neq\begin{pmatrix} 4\\ 5 \end{pmatrix}

Brugbart svar (0)

Svar #2
16. maj 2017 af Eksperimentalfysikeren

For at finde stigningstallet skal du differentiere funktionen og indsætte den t-værdi, der svarer til skæringen med y-aksen. Du har regnet den ud til -0,2, men du bør holde dig til -1/5, da en decimalbrøk repræsenterer en afrundet værdi. Havde værdien været 1/3, ville decimalbrøken være uendelig lang!

Svar #3
16. maj 2017 af DeepOcean

Sorry min fejl det skal være (5 ; 5) Men hvordan regner man stigningstal for tangent ligning ud fra differentialvektor ??

jeg har retter svar og tangent ligning er nu y = x-5

hvor a = 1

kan man siger at stigningatal =  (y værdien i differentialvektor / x værdien i differentialvektor) => 5/5 = 1 ??

er det måde rigtigt? 

Brugbart svar (1)

Svar #4
16. maj 2017 af Eksperimentalfysikeren

Ja, det er korrekt, dog er jeg ikke sikker på, at det er x-5, jeg tror, de 5 er forkert, jeg får noget andet.

Brugbart svar (1)

Svar #5
16. maj 2017 af mathon

jeg har rettet svar og
tangentligningen er nu
                                           y = x - 5

hvilket er korrekt.

Svar #6
16. maj 2017 af DeepOcean

Tak for alle som har bidrage med hjælp til det sp....Mange Tak

Skriv et svar til: Vektorfunktionen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.