Geografi

Naturgeografi B eksamen hjælp!!!!

31. maj 2017 af nannaersej123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa, 
Jeg sidder med en naturgeografis eksamen til imorgen og er i gang med mine 24 timers forberedelse. Jeg har trukket vulkaner i Indonesien, men er lidt i tvivl om et par ting. 

Jordens indre opbygning --> er der nogen der kan forklare mig lidt om det i forhold til vulkaner? 

Pladetektonikken er en teori ikke? Altså en teori der beskriver hvordan det yderste lag (lithosfæren) er en fast skorpe der er inddelt i flere plader. Og at de flytter sig konstat enten mod hinanden eller væk fra hinanden som er noget af det der skaber jordskælv og vulkaner? 

Vulkandannelse --> er der kun to måder de kan dannes på, altså enten ved hotspot eller ved at lithsfærepladerne glider mod hinanden og hvor den ene så glider nedad og der så kommer magma op? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2017 af AngelOneOne

Hej Nanna,

Jeg kan sende dig et link til hvor du kan downloade noget jeg har skrevet om pladetektonik og vulkanisme i en pb hvis du er interesseret? Det handler godt nok om disse ting på alle de terrestriske planeter (Merkur, Venus, Jorden og Mars) - men det meste af det er relateret til Jorden.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Naturgeografi B eksamen hjælp!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.