Dansk

Konklusion og perspektivering

03. juni 2017 af Heidi098 - Niveau: 9. klasse

Heej :) 

Hvordan skriver man en god konklusion?

Hvordan skriver man en god perspektivering? Hvad skal jeg perspektivere til?

Har novellen "Den anden pige" hvilket er om en pige med identitetsproblemer


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2017 af Mathias7878

En konklusion er en opsamling på din opgave; de vigtigste ting, du har fundet frem til.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2017 af Stygotius

Nej, en konklusion er ikke bare en "opsamling". At tro det er en udbredt fejltagelse.

En konklusion skal, mærkeligt nok, konkludere noget. Den skal på baggrund af det man  har fremført i opgaven nå frem til en begrundet besvarelse af det man har opstillet i problemformuleringen. Man skal altså nå frem til en afklaring.


Svar #3
03. juni 2017 af Heidi098

Kan man godt komme frem til en konklusion i en novelle, for bliver nødt til at konkludere et eller andet, da jeg har skrevet det i min synopse. Og hvad så med perspektiveringen?

Brugbart svar (0)

Svar #4
03. juni 2017 af Stygotius

Hvis  du har fremlagt f.eks. en række  iagttagelser i din analyse af novellen, kan du godt konkludere noget ud fra dem, dvs. forklare hvad disse iagttagelser tyder på. Det kunne bl.a. være at du har set en brug af mange adjektiver. I konklusionen kan du så ud fra dette slutte/konkludere hvilken betydning det har for novellen. 

Det vil være en god konklusion. 


Svar #5
04. juni 2017 af Heidi098

Jeg har lagt mærke til at der mange gange står "Hun" altså her er et stykke fra teksten:

Hun kan kun høre, at de otte taler sammen, hun mærker det ikke. Hun kan ikke mærke, at de er her hos hende, fordi hun har inviteret dem.

Kan jeg konkludere noget ud fra det?


Brugbart svar (0)

Svar #6
04. juni 2017 af Stygotius

Neej, det er vel blot fordi en kvinde/pige spiller en rolle i historien.


Svar #7
04. juni 2017 af Heidi098

Med denne novelle kan jeg konkludere, at man skal være 100% sig selv og ikke være bange for at vise den man i virkeligheden er, hvis de veninder ikke vil tage imod den du rigtig er, er det ikke dine rigtige veninder. 

Kan jeg skrive det?


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. juni 2017 af Stygotius

Man kunne  også skrive det lidt mere formelt  -eller præcist:

Denne novelle viser at man skal være sig selv 100%  og ikke bange for at vise ens sande jeg.

Hvis de veninder (hvem er det?) vil acceptere en som den man er, det de ikke ens ægte venner.  


Svar #9
04. juni 2017 af Heidi098

Er det nok til en konklusion? Altså det hele handler om den her pige der tror at der bor en anden pige inde i sig hvilket er hendes anden personlighed som hun ikke tør at lukke ud når hun er sammen med hendes "veninder" 


Brugbart svar (0)

Svar #10
04. juni 2017 af Stygotius

Næh, det er nok en lidt kort og tynd "konklusion". Du konkluderer ikke noget særligt.


Brugbart svar (0)

Svar #11
04. juni 2017 af Stygotius

Er det nok til en konklusion? (Altså d)Det hele handler om (den her) en pige der tror at der bor en anden pige inde i (sig) hende, (hvilket) og som er hendes anden personlighed som hun ikke tør (at) lukke ud når hun er sammen med (hendes) sine "veninder" 


Svar #12
04. juni 2017 af Heidi098

Men det er bare sådan at jeg allerede har for lang tid, så vil ikke skrive for meget, men det skal også være ordentligt, det er det sidste jeg skal sige i min mundtlige, så det skal jo være afrundingen

Brugbart svar (0)

Svar #13
04. juni 2017 af Stygotius

En konklusion er, som tidligere sagt, IKKE bare en "afrunding", der er mere elle mindre ligegyldig.. Den er en vigtig del af en opgave.


Svar #14
04. juni 2017 af Heidi098

Hvordan ville du skrive en kort og ordentlig konklusion? 


Skriv et svar til: Konklusion og perspektivering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.