Dansk

i eller på

11. juni 2017 af youcandoit - Niveau: 9. klasse

Jeg kludrer meget med om der skal stå i eller på. 

f.eks. ''jeg er i skolen. ''jeg er på skolen'' begge lyder til at være rigtig.

generelt så er der flere sætninger hvor jeg kommer i tvivl om det er i eller på


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2017 af Smut1

http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/sprogligt-politikens-sprogklumme/24-marts-2007

Jeg vil sige, at det afhænger af sammenhængen. Nogle ord lyder bedre sammen end andre, og i nogle situationer vil det være naturligt at vælge det ene frem for det andet.

Eksempelvis: "Vi mødes på skolen kl. 9 og tager afsted i samlet trop"  eller "I skolen lærte jeg ingenting."  

Jeg tænker umiddelbart, at hvis man skriver "i" er det ikke nødvendigvis fysik ment, hvorimod "på" altid giver associationer til en fysisk placering. Så hvis du snakker om, at "jeg er i skolen hver dag fra 8-15 for at lære noget," så er det rigtigt med "i", men hvis din ven spørger dig "Hvor fuck bliver du af?" og du svarer: "Jeg er henne på skolen", så er det også rigtigt.


Svar #2
12. juni 2017 af youcandoit

Tusinde tak!

Brugbart svar (1)

Svar #3
12. juni 2017 af Stygotius

Det vil ofte være sådan at en der underviser, vil sige  "Jeg har travt,. Jeg skal være skolen om 10   minutter"....", mens en elev tit vil sige "Henneskolen har vi fået en nye elev fra......".

I øvrigt er det umuligt at opstille generelle regler for brugen af "i"  og "på".

Hvorfor hedder det f.eks. "Peter er ude i køkkenet", men Peter er inde  badeværelset"?? '

Hvorfor hedder det " i Vestergade", men " H.C. Andersens Bolevard*"??

Hvorfor hedder det " i lufthavnen", men " Hovedbanegården"??

Dette problem har udlændinge (naturligvis) meget svært ved at løse, og man kan kun sige at det er et spørgsmål om kollokationer (faste udtryksmåder), og at man må lære hvert enkelt tilfælde udenad.

Ofte kan begge ting være godt, idiomatisk dansk.     


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. december 2018 af Stygotius

Der er nok en tendens til  at bruge "i" om en lille, smal  gade og "på" om en stor brev boulevard.

Jf. "Hun bor i Nørregade", men "Hun bor på Vesterbrogade"


Skriv et svar til: i eller på

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.