Religion

Hvad er religion?

13. august 2017 af medina22 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Nogen der kan hjælpe mig med at definere religion på 3 sætninger uden at det skal være for specifikt.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. august 2017 af Mathias7878

Taget fra Wikipedia:

Religion handler ofte om troen på en gud, eller nogle historiske personer, som man tillægger stor betydning for ens liv. Det kan for eksempel være Jesus eller Muhammad. Der findes både gamle og nye religioner, men de fem store verdensreligioner er kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme.

- - -

 

 


Svar #2
13. august 2017 af medina22 (Slettet)

#1

Taget fra Wikipedia:

Religion handler ofte om troen på en gud, eller nogle historiske personer, som man tillægger stor betydning for ens liv. Det kan for eksempel være Jesus eller Muhammad. Der findes både gamle og nye religioner, men de fem store verdensreligioner er kristendom, jødedom, islam, hinduisme og buddhisme.

Tak men det jeg mente med specifikt, var at definitionen skulle beskrive generelt hvad religion er og ikke specifkt at man fx. tror på gud eller på andre ting, da der er andre nogle relioner der ikke gør. Så det skal være en generel definition:)


Brugbart svar (1)

Svar #3
13. august 2017 af Mathias7878

Vil tro, at man kan definere en religion, som noget man ikke kan bevise, altså noget overnaturligt, som man selv tror på.

- - -

 

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. august 2017 af M@ds (Slettet)

#0

Nogen der kan hjælpe mig med at definere religion på 3 sætninger uden at det skal være for specifikt.

Jeg så engang en kortfattet definition på religion, i min lærebog i religion C. Jeg husker det ikke ordret, men det var noget i stil med at religion er tro på noget guddommeligt, hvortil der er knyttet en nogenlunde faslagt lære og ritualer, som er bredt anerkendt og anvendes af tilhængerne.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. august 2017 af mathon

citat fra Johannes Sløk's det religiøse instinkt

Det er selve den pågående karakter af livets tilskikkelser, deres altindgribende betydning, deres undertiden overraskende sammenslyngninger og uventede tilsynekomster, hele det spil af hændelser, som man efter behag kan påstå er ren vilkårlighed - thi intet forhindrer, at det ikke ligeså godt kunne være faldet ganske anderledes ud - eller uafvendelighed - thi det gik nu engang således, - det er alt dette, som mennesket nødvendigvis må tolke, og hvor dets iboende behov for at finde sammenhæng, mening og formål, værdi og betydning får det til at imødekomme denne trang i religiøse tolkninger af den ene eller den anden art.

Mennesket kan nu engang kun i meget forkrøblet forstand udfolde en tilværelse uden dog i nogen grad at forsøge en tydning, og omvendt er det kun i den store tolkning, en livsform af holdning og stil vokser frem.
Til gengæld synes det at være et vilkår for menneskelivet, at da man ikke kan bevise eller modbevise en tolknings rigtighed, er der kun den ene udvej tilbage at sætte sin tilværelse ind på den.


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. august 2017 af Justitia

Troen på det guddommelige.


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. august 2017 af Anders521

Hejsa,

lad mig gøre et forsøg:

Religion udgør en mængde af tro der bl.a. drejer sig om årsagen til og formålet med individet og universet samt relationen i mellem, især hvor en eller flere overnaturlig personer spiller en rolle. Dertil tilhører en række ritualer og kutymer i troen der så udøves af ligesindede mennesker

Okay, to sætninger må du nøjes med.


Skriv et svar til: Hvad er religion?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.