Studievejledning

Springe intro uge over på UNI?

29. august 2017 af Martin233 (Slettet)

Hej, jeg var til første dag på UNI idag da denne første uge er intro uge som er primært handler om at lære hinanden at kende. Jeg har aspergers og har svært ved mange mennesker på en gang så blev nødt til at gå før dagen var omme. Jeg tror ikke jeg kan klare introugen, og ville da høre om nogle har oplevelser med folk der springer introugen over? Jeg ved ikke om jeg skal stoppe studiet helt, eller prøve at komme til undervisning og gruppearbejde selvom jeg ikke har været til intro uge. Tænker måske at jeg tager et sabbat år og prøver igen næste år


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. august 2017 af Therk

Du skal ikke droppe studiet fordi du ikke deltager i introugen.

Jeg har været en såkaldt rusvejleder to gange. Jeg kan bestemt og stærkt anbefale dig at deltage i introdagene, men det er klart, at hvis du ikke kan holde til det af den ene eller anden årsag, så skal du ikke deltage. Det skal ikke forstås som at være et krav at deltage. Det er blot et godt tilbud til jer nystartere, som kan gavne i form af de sociale bånd, der bliver skabt før studiestarten. Det gør det nemmere at finde en god gruppe og det gør det også nemmere i svære stunder.

Af mange forskellige grunde er der altid folk, som er forhindrede i at deltage i introdagene, fx ferie, sygdom, familiefrafald, grunde som din m.m. Du skal altså ikke lade dig skræmme væk fordi du ikke kan holde til at deltage i de dage.

Rent statistisk, så er der mindre frafald blandt de, der deltager i introdage. Det bliver sædvanligvis kædet sammen med at studerende, der har læsekammerater og studiegrupper fra start, lettere kommer igennem perioder, hvor det er svært, fagligt, når de kan se at deres kammerater har det lige så svært. Det kan være hårdt at gå og tro at man er den eneste, der kæmper med at forstå det faglige.

Hvis der er noget jeg, gennem min erfaring, kan anbefale dig, så er det at kontakte dine rusvejledere og fortælle dem at du gerne ville være med, men at det er svært for dig at holde til så megen social omgang. De er der ikke kun for jer i introdagene, men i hele det første semester, og de er fantastiske unge mennesker, der har stillet sin fritid til rådighed til især at hjælpe folk som dig. Få hjælp af dem i næste uge.

God studiestart!


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. august 2017 af guzbak

Jeg synes bestemt ikke du skal droppe ud af studiet, fordi du ikke var med i introugen.
Du har både mulighed for at tale med studievejledere og rusvejledere omkring dette. Der er flere personer som af forskellige årsager ikke kan deltage i rutur og/eller introdage, men som alligevel falder fint til.

Held og lykke med det!

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Skriv et svar til: Springe intro uge over på UNI?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.