Dansk

mættet fedt

31. august 2017 af sarahh27 (Slettet) - Niveau: B-niveau

nogle som ved hvad mættet fedt er, som kan hjælpe? Det skal være så kort som muligt og præcist::::

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. august 2017 af mathon

Når lipidets fedtsyrer kun har enkeltbinding mellem samtlige C-atomer.

Svar #2
31. august 2017 af sarahh27 (Slettet)

hej mathon, jeg ved godt jeg at jeg skrev at det skulle være så kort som muligt men kunne du uddybe lidt?

Tak på forhånd:))

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. august 2017 af AngelOneOne

Hej,

Mættet fedt er fedt, der består af triglycerider, der er opbygget af mættede fedtsyrer. Mættede fedtsyrer har ingen dobbeltbindinger mellem de enkelte carbonatomer. Kæden er således fuldt "mættet" med hydrogenatomer. Der er mange naturlige former for mættede fedtsyrer, som optræder naturligt, der hovedsageligt varierer i antallet af carbonatomer, fra fire carbonatomer (butansyre) til 36 (hexatriacontanosyre). Alle naturlige fedtsyrer har et lige antal carbonatomer, hvorimod fedtsyrer med et ulige antal carbonatomer er kunstigt fremstillet.

/Angel

- - -

/Angel

"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein

Brugbart svar (0)

Svar #4
31. august 2017 af Justitia

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. september 2017 af B4 (Slettet)

Jeg fandt en lidt mindre teknisk beskrivelse på sundhed.dk.

Umættet fedt (inklusive omega 3 og omega 6) er fedtstoffer, som findes i madvarer fra jord og hav som nødder, frø, kærner, korn, olier, oliven, avocado og fisk.

Mættet fedt er fedt fra dyreriget som kød og andre produkter fra dyr som kødpålæg, smør, ost og andre mejeriprodukter.

Skriv et svar til: mættet fedt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.