Matematik
Lineære funktioner
Hej allesammen. Jeg har (igen) svært ved at forstå nogle opgaver om lineære funktioner. Opgaven handler om en bokser, der vil tabe 9 kg for at rykke en vægtklasse ned. Bokserens manager mener, at chancerne er bedre for at vinde mesterskabet om 6 måneder. Hendes overvægt skal nedbringes som vist på grafen på det vedhæftede billede.
Jeg skal finde ud af hvad tallene på x- og y-aksen repræsenterer, og hvordan vægttabet skal aflæses på grafet.
Er der nogen der vil være søde at hjælpe mig? Hele beskrivelsen + grafen er i den vedhæftede fil.
Svar #1
06. september 2017 af Anders521
Hejsa,
mht. a) du har noget med kg og måneder at gøre. Hvad tror du tror tallene på akserne repræsenterer?
Svar #2
06. september 2017 af sea789
#1Hejsa,
mht. a) du har noget med kg og måneder at gøre. Hvad tror du tror tallene på akserne repræsenterer?
jeg tror at y-aksen er kg og x-aksen er måneder...
Svar #4
Okay, og hvorfor tror du det? Hvorfor er det ikke omvendt, dvs. y-aksen er måneder og x-aksen er kg?
Svar #5
06. september 2017 af Mathias7878
Du kan benytte at y er den afhængige variabel, dvs. den afhænger af x-værdien, hvorimod x-værdien er den uafhængige variabel, dvs. den afhænger ikke af y-værdien
Svar #6
mht 2) lad os sige at du har valgt et punkt på linjen. Hvis du fra punktet går én enhed vandret til højre, hvor mange enheder skal du gå ned indtil du rammer linjen?
Svar #7
06. september 2017 af sea789
#6mht 2) lad os sige at du har valgt et punkt på linjen. Hvis du fra punktet går én enhed vandret til højre, hvor mange enheder skal du gå ned indtil du rammer linjen?
#5Du kan benytte at y er den afhængige variabel, dvs. den afhænger af x-værdien, hvorimod x-værdien er den uafhængige variabel, dvs. den afhænger ikke af y-værdien
De antal kg hun taber afhænger så af måneder... 9/6= 1,5 må nok være svaret. Jeg er bare meget usikker, og prøver så godt jeg kan på at følge med
Skriv et svar til: Lineære funktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.