Matematik
andengradspolynomium
hjælp, har fået en opgave, se bilag... Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvordan den skal udregnes?
Svar #2
23. september 2017 af peter lind
Du har at
f(-2) = a(-2)2 + b*(-2)+c = 0
og tilsvarende
f(4) = 0
og f(1) = 4,5
Trækker du en ligning fra de to andre forsvinder c, så du kun har to ligninger med de to ubekendte b og c
Svar #3
23. september 2017 af swpply (Slettet)
Du kan bruge oplysningerne til opstille tre lineære ligninger med tre ubekendte.
Svar #4
23. september 2017 af fosfor (Slettet)
Start med at sige
f(x) = a(x - 4)(x + 2)
Og indsæt så x=1
Svar #5
24. september 2017 af anjakorsager (Slettet)
Er der nogen der kan fortælle mig hvordan det skal sættes op så? Jeg kan slet ikke se mig ud af det. Det er sgu helt pinligt, men jeg ser slet ikke logikken i det her :D
Svar #6
24. september 2017 af swpply (Slettet)
At f(x) har nulpunkter for -2 og 4 betyder at: f(-2) = 0 og at f(4) = 0.
Du oplyses ydeligere at: f(1) = 4.5
Kombinere du disse udtryk med at: f(x) = ax2 + bx + c
Har du følgende tre linære ligninger med tre ubekendte;

Som er ligmed følgende tre linære ligninger med tre ubekendte
.
Så er det bare at løse for a, b, og c. Det skulle være lige til højrbennet ;-)
Svar #7
Sikkert :) Hvis man fatter logikken, men det virker slet ikke logisk, men lad os så sige jeg stiller det op som du her har gjort, hvor skulle de manglende abc så komme frem?
Svar #8
Indrømmer blankt at min logik ikke er skide matematisk anlagt :) Så jeg takker altså virkeligt for forsøget på at forklarer :D
Svar #9
#7Sikkert :) Hvis man fatter logikken, men det virker slet ikke logisk, men lad os så sige jeg stiller det op som du her har gjort, hvor skulle de manglende abc så komme frem?
upræcist spørgsmål alligevel, men altså logikken i hvordan de ubekendte kommer ud af det??
Svar #10
Først skal du læse mit forrige opslag omhyggeligt, og her er det vigtigt at du skal forstå hvordan de oplsyninger du er givet føre til at du kan opstille de tre lineære ligninger med tre ubekendte.
NB. Matematisk viden er ligesom et korthus. Er der et eller flere af tideligere lag i dette korthus der enten mangler eller er ustabilt, så kan du ikke bygge et nyt lag uden at korthuset styrter sammen om sig selv. Mit råd er at du bliver nød til at øve dig og forstå den matematik der ligger til grund for den matematik du skal kunne på det niveau du tager matematik. Du kan evt. sprøge din lære om hjælp til, jeg er sikker på at han eller hun gerne vil hjælpe dig.
Svar #11
Det er netop det med hvordan den kan føre til de ubekndte der mangler, men jeg takker rigtig mange gange. Forsøger igen og ellers må der sgu en lære til :D
Svar #12
24. september 2017 af fosfor (Slettet)
Mener du hvordan man løser de tre ligninger med tre ubekendte??

Svar #14
De ubekendte er a, b, og c.
Jeg forstår ikke om du er i tvivl om hvordan de tre ligninger fremkommer fra den givne oplysning eller om du er i tvivl om hvordan du løser de tre ligninger ??
Svar #15
Jeg er i tvivl om hvilke formler der ville kunne føre til et tal for de ubekendte, tror det er den letteste måde at forklare det må :)
Svar #16
24. september 2017 af Mathias7878
Læs evt
http://www.webmatematik.dk/lektioner/sarligt-for-htx/ligninger-og-uligheder/tre-ligninger-med-tre-ubekendte
Svar #17
Der er ikke nogen formel, der flere forskellige metoder.
Lad mig demonstrere én af metoderne.
1) træk den øverste ligning fra midterse:

2) Substituere dette resultat ind i den øverste liging:

3) Substituere disse to mellem resultater ind i den nederste liging:

Altså har du nu at løsningen til de tre lineære ligninger med tre ubekendte er

– Du kan altid sætte dise værider ind i lignernere og bekrafte at de også er løsningen.
Svar #19
Er lige igang med at sætte det op i programmet og se om det så løser det som den skal :)
Svar #20