Matematik

Komplementærmængde

02. oktober 2017 af Rossa - Niveau: Universitet/Videregående

Hej derude, har et spørgsmål om komplementærmængde, og er ussikert om det jeg tænker.

Lad os sige, at vi har en mængde for de hele tal \mathbb{Z}  som er en delmængde af de reelle tal.
Altså:
\mathbb{Z} \subset \mathbb{R}
Nu vil jeg vide hvad er  komplementærmængden til \mathbb{Z}, altså hvad er \mathbb{Z}^c?

Jeg tænker mig, at det burde være \mathbb{Z}^c=\bigcup_{n\in \mathbb{Z}} (n,n+1)
Er det forkert, det jeg tænker?
Hvis det er forkert, vil nogen derude skrive  Komplementærmængden af de hele tal med en fin notation?
På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
02. oktober 2017 af peter lind

R\Z hvis grundmængden er R

Svar #2
02. oktober 2017 af Rossa

Det er jeg med at  \mathbb{Z}^c = \mathbb{R} \backslash \mathbb{Z} , men den hjælper mig ikke ret meget.

Grundmængden er \mathbb{R}, men er notationen forkert fordi notationen blev også diskuteret med andre, og andre mener, at det er rigtig.
Det går ud på, at jeg skal snitte med andre mængde med komplementærmængden af de hele tal.
Er det forkert synes du, for at jeg er ikke selv overbevist, at notationen er rigtigt

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. oktober 2017 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du med (n,n+1) mener det åbne interval fra n til n+1, er dit udtryk korrekt.

Svar #4
03. oktober 2017 af Rossa

Tak skal I have for hjælpen. Jeg mener det åbne interval fra n til n+1.

Skriv et svar til: Komplementærmængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.