Kemi

Grænseværdier??

03. oktober 2017 af betaa - Niveau: B-niveau

Hjælpp! Har fået dette spg. som jeg ikke ved, hvordan det skal besvares. Kan nogen af jer hjælpe og forklare?

Hvor mange gram kan spildes af henholdsvis acetone, trichlormethan i et laboratoium med rumfanget 200m3 før grænseværdien er overskredet? Omregn volumen til mL, idet massefylden for stofferne er: 

acetone: 0,79g/mL
trichlormethan: 1,50g/mL
dibrom: 3,12 g/mL
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Hvilket spørgsmål hentyder du til? :)


Svar #2
03. oktober 2017 af betaa

#1

Hvilket spørgsmål hentyder du til? :)

har sat spg ind nu :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Er der nogen oplyste grænseværdier, eller skal de findes frem hos arbejdstilsynet?


Svar #4
04. oktober 2017 af betaa

#3

Er der nogen oplyste grænseværdier, eller skal de findes frem hos arbejdstilsynet?

Ja, de oplyste grænseværdier er: 
Ammoniak: 250ppm 
 600mg/m^3
Trichlormethan: 2 ppm
 10 mg/m^3
Dibrom: 0,1 ppm
0,7 mg/m^3

 


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Super! Hvis værdierne er oplyst i mg/m3, kan jeg ikke se meningen i at konvertere volumen til ml.

Ved at multiplicere vores grænseværdi med volumen af laboratoriet, så opnår vi den maksimale mængde af hvert stof, der må findes i laboratoriet i mg, hvilket så kan konverteres til gram. For eksempel for (acetonen?):
600\frac{mg}{m^3}*200m^3 = 120000mg = 120g

Der gælder det samme for de to andre stoffer.


Svar #6
04. oktober 2017 af betaa

#5

Super! Hvis værdierne er oplyst i mg/m3, kan jeg ikke se meningen i at konvertere volumen til ml.

Ved at multiplicere vores grænseværdi med volumen af laboratoriet, så opnår vi den maksimale mængde af hvert stof, der må findes i laboratoriet i mg, hvilket så kan konverteres til gram. For eksempel for (acetonen?):
600\frac{mg}{m^3}*200m^3 = 120000mg = 120g

Der gælder det samme for de to andre stoffer.

Nu forstår jeg det! Mange gange tusind tak for hjælpen !! :) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. oktober 2017 af Craoder (Slettet)

Det er perfekt! Det var så lidt - held og lykke med opgaven :)


Skriv et svar til: Grænseværdier??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.