Studievejledning

Hvad gør jeg?

10. oktober 2017 af anonym005

Hej Studieportalen.

Pt. går jeg på STX andet år på linjen Mat A Biotek A og fys B.

Jeg har fundet ud af, at det bare virkelig ikke er mig.

Jeg ønsker virkelig at droppe ud og holde et helt års pause, men er det muligt? Jeg har nemlig ikke styr på reglerne inden for dette. Og kræver det så, at jeg skal noget andet såsom til udlandet? Er lidt forvirret har nemlig hørt mange sige, at de holder pause for at tage til udlandet, men har det noget at gøre med skolen?

Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2017 af fosfor

Da jeg gik på gymnasium var der 3 der slap afsted med at skifte retning i 2.g, og en der gik 3.g om fik skrevet sin SRP på ny, selvom det ikke formelt er muligt. Hvis din rektor er lige så villig til at fuppe med formalia, kunne det måske være en ide


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2017 af Anders521

Din vejleder er sikker fortrolig med reglerne. Jeg tror ikke at du dropper ud af uddannelsen forudsætter at du tager til udlandet. Men din beslutning kan, karaktermæssig,  have en konsekvens med hensyn til at tage en lang videregående uddannelse. Men tal med din vejleder før du beslutter dig.   


Svar #3
10. oktober 2017 af anonym005

#1 #2 tak for svaret. 

Men hvis jeg ikke ønsker det så er det andet som jeg har overvejet er at skifte til HF, og forhåbentlig komme ind på 2. år. Men har hørt at det er virkelig svært med alle de eksaminer osv. Hvad synes I? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. oktober 2017 af Anders521

Jeg har desværre ikke taget en HF-uddannelse, så jeg kan ikke afgøre om eksaminer deri og andet er mere eller mindre udfordrende ifht. en STX-uddannelse. Dog har jeg hørt fra én gymnasielærer at elever opfatter HF som en "lettere" uddannelse at tage. Om han har ret, ved jeg så ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober 2017 af Smut1

#4 Ja, jeg har også personligt følt at hf-enkeltfag (taget som fjernundervisning) har været meget nemmere end gymnasiet. Man skal dog huske at tage højde for, at jeg på hf selv har kunne vælge fag, og at jeg også er blevet en smule ældre og mere moden.

#1 "Da jeg gik på gymnasium var der 3 der slap afsted med at skifte retning i 2.g, og en der gik 3.g om fik skrevet sin SRP på ny, selvom det ikke formelt er muligt."

Hvorfor er det ikke formelt muligt at skifte retning i 2. g? Hvis du kan henvise til noget ville det være super :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. oktober 2017 af guzbak

Tal med en studievejleder, da der kan komme nye regler mv. Så er du på den sikre side.

- - -

Angiv gerne om mit svar var brugbart, ved at trykke på "brugbart svar".

// Guzbak


Svar #7
12. oktober 2017 af anonym005

#5 Jeg er  interesseret omkring det med fjernundervisning, hvordan foregik det og kostede det penge?


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. oktober 2017 af Smut1

Ja, det koster noget pr. fag, men de fag du ender med at have på dit eksamensbevis, og som du ikke har taget før, får du pengene tilbage for (det sker ikke automatisk). Priserne finder du på de forskellige hjemmesider.

Du vælger nok bare den VUC, som er nærmest dig, men jeg vil klart anbefale dig, også hvis du bor i København at kigge dig lidt omkring, inden du vælger undervisningssted, da der er stor forskel på, hvilket krav der er til de studerende, og hvordan undervisningen foregår.

Jeg er været meget utilfreds og dybt frustreret over at have været hos KVUC og vil klart anbefalede HF & VUC FYN, som lader til at have langt flere ressourcer til rådighed (dvs. bedre undervisning) og mere humane lærere og studievejledere.


Skriv et svar til: Hvad gør jeg?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.