Kemi

Syre og base

13. oktober 2017 af pigen12344 - Niveau: Universitet/Videregående
Hej

Når 20mL 0.1 M NaOH reagere med tilsvarende 0,1 M HCL og bliver neutral, så må der have været brugt 20 ml HCL til at neutralisere 20mL NaOH ikke? Jeg har nemlig lavet et forsøg hvor jeg har titreret, og der reagerede 20mL NaOH med 21mL HCL, men det må jo være på grund af måleusikkerheden på udstyrene og tilfældige fejl der er skyld i at volumen af HCL er højere end NaOH ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2017 af BadBoyBard (Slettet)

Spørgsmålet er snare, hvorfor du overhoved ville bruge titrering, når du allerede kender koncentrationen? Titrering bruger man kun, når man ikke kender koncentrationen. :P

Men jo, hvis 20mL 0.1 M NaOH reagerede med tilsvarende 20mL 0,1 M HCL, så er det du skriver korrekt. Altså  er det rigtig nok, som du også siger, at du nok højst sandsynligt lavede en "måleusikkerhedesfejl".

Et alternativ kunne også være, at varedeklarationen på det du titrerede ikke var på de 0.1M. 

Håber dette gav svar på dit spørgsmål. Hvis ikke, så tøv ikke med at skrive tilbage. 

Mvh,

B


Svar #2
13. oktober 2017 af pigen12344

Tak for svar :)

Jeg kom også til at tænke på noget andet- når man fortynder hcl og naoh sådan at de får en koncentration på fx 0,1 M i hver sin kolbe, så har man brugt mere vand for at fortynde naoh fordi dens Molarmasse er højere end hcl ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. oktober 2017 af mathon

Fortyndingen har intet med højere molarmasse at gøre.


Svar #4
13. oktober 2017 af pigen12344

Ok så hverken densitet eller Molarmasse har intet at gøre med fortynding? Er der ikke mindre plads til vand pr mL jo højere molarmassen er?

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. oktober 2017 af BadBoyBard (Slettet)

#4: De to har nu intet med koncentrationen at gøre, som marathon også skriver. Jeg kunne analysere dit spørgsmål matematisk som man gør på økonomi-studiet.

Du ved, at koncentrationen er udtrykt som:

c=\frac{n}{V}

Og stofmængden (n) er udtrykt som:

m = n\cdot M\Leftrightarrow n=\frac{m}{M}

Hvis vi indsætter "n" i formlen for koncentration for vi altså at:

c=\frac{(\frac{m}{M})}{V}

Så hvis molarmassen (↑M) stiger (alt andet konstant), så vil brøken \frac{m}{M} falde (↓), og hele brøken (\frac{\frac{m}{M}}{V}) vil derfor også falde (↓). Så jo, hvis molarmassen stiger vil det betyde, at concentrationen vil falde. 

Men dette kan ikke ske i praksis. HCl kan jo ikke ændre molarmasse lige pludslig. :P

Du kunne lave en tilsvarende analyse for densiteten. 

Mvh,

B 


Skriv et svar til: Syre og base

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.