Dansk

AP

15. oktober 2017 af Ben12345 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg sidder og er i gang med forberedelse til eksamen i AP. Jeg har fire spørgsmål, hvor jeg har forsøgt at løsse mange opgaver med dem, men bliver ved med at få fejl. Er der nogen der kan hjælpe med nogen definitioner:

1. Hvordan finder man ud af om et verbum er Infinitiv eller Præsens i en sætning. f.eks: Hvorfor er 'besvares' præsens i: Alle henvendelser skal besvares. Eller hvorfor er 'bygges' infinitiv i sætningen: Med lov skal band bygges.

2. Hvordan finder man det perfektive aspekt i modsætning til det imperfektive aspekt?

3. Hvordan ser man om et verbum er afledt af et verbe, og hvordan ser man om verbet  er perfektum participium eller præsens participium?

4. Hvordan finder man et adverbie og hvordan skelner man det fra et adjektiv?

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. oktober 2017 af Stygotius

1  Det gør man ved at vide at præsens  (næsten) altid ender på -r på dansk, og også at infinitiv  (næsten) altid ender på -e. Du siger vel ikke: "Jeg  kan ikke spiser mere" eller "Hun køre aldrig med S-toget" eller "Hun drikke sjældent øl".

  2  Et imperfektivt aspekt angiver nogen ufuldendt, noget igangværende, -i modsætning til det perfektive aspekt som angiver enten noget øjeblikkeligt eller noget afsluttet noget. På engelsk viser man det ved at bruge hhv. udvidet tid og simpel tid.  Et imperfektivt aspekt er f.eks.  "Han var i gang med at /ved at/ i færd med at male køkkenet, dvs. han var begyndt, men endnu ikke færdig med det.

3  Præsens participium (lang tillægsform) ender altid på -ende (smilende-kørende-grædende).                          Perfektum participium (p.p. eller kort tillægsform)   ender på dansk på -(e)t.  (spist - drukket - kommet - været

4  Der finde  ægte, oprindelige adverbier (som ikke kan erstattes med et adjektiv) Hun kom desværre ikke        - Jeg har heldigvis fri i dag - Hun er tilsyneladende syg)

   Der findes også adverbier der er afledt af adjektiver og som ofte ender på -t. (En god sanger - han         synger godt).

Et adjektiv er et beskrivende led og fortæller noget om et substantiv eller et pronomen, dvs. hvordan nogen eller noget er.

Et adverbium fortæller navnlig noget om måden, graden, tiden eller stedet,  dvs.noget om omstændighederne

(Hun kom tidligt (tiden), og hun bor her (stedet). Hun synger dejligt (måden), og hun er utroligt sød) (graden) 


Svar #2
15. oktober 2017 af Ben12345 (Slettet)

Mange tak for svarene, de er meget brugbare :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2017 af Stygotius

Selv tak. Det glæder mig.


Skriv et svar til: AP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.