Matematik

Primtal

20. oktober 2017 af Stats - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle....

Lad os antage at jeg er ved det n'te ulige tal; 2n + 1... Det er enten et primtal eller et produkt af primtal... Kan man da udelukke at de næste n primtal ikke indeholder primtal?

Altså, {2(n+1) + 1, 2(n+2) + 1,..., 2(n+n) + 1} ikke er primtal, men alle produkter af primtal...

Jeg tænker at ovenstående er meget usandsynligt, hvis du er ved 101, så skal alle ulige tal mellem 103-201 ikke være primtal. Eller hvis n = 10.000 har vi det ulige tal 20.001, og alle ulige tal mellem 20.003 til 40.001 ikke må være primtal. Kan det overhovedet lade sig gøre?


Svar #1
20. oktober 2017 af Stats

Altså

(2n+1)n=1,...,k

Hvor k/2 og frem til k, med sikkerhed ikke primtal og hvis k er ulige, så (k-1)/2 er frem..

Det virker meget usandsynligt. Men jeg ville egentlig gerne have be- eller afkræftet at det ikke kan lade sig gøre..

Hvis man tager et endnu større tal, eksempelvis lad k = 1010000^10000, så ses pointen tydeligt, eller lader man k være ekstremt stort, så skal der også være en ekstremt stort gab, hvor der ikke er primtal

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #2
20. oktober 2017 af VandalS

Du er noget uklar i din tekst, men som jeg forstår dit spørgsmål så nej, du kan ikke sådan udelukke eksistensen af primtal i et givent interval. Som modeksempel kan du se på nogle af de beviser, der er fremkommet i forbindelse med twin prime conjecture. Et af dem siger, at der findes uendelige mange par af primtal, der er 6 større end/mindre end hinanden.


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. oktober 2017 af SådanDa

Så for 5 vil du have at {7, 9, 11, 13, 15} ikke indeholder primtal? Det er jo ikke rigtig, men jeg er ikke sikker på at jeg forstår dit spørgsmål?


Svar #4
20. oktober 2017 af Stats

Tusind tak VandalS

Det jeg tænkte lidt på, det var hvis man havde eksempelvis

3, 5, 7, 9, 11, 13, 15, 17

Kunne man så udelukke at eksempelvis 9, 11, 13, 15 og 17 ikke var primtal (dårligt eksempel, men det viser pointen). Altså, findes et sådan "gab", hvor primtal ikke er indeholdt.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #5
20. oktober 2017 af Stats

Hvis vi har tallene

3, 5, 7, 9, 11, 13, 15 Altså, 7 ulige tal

så vil jeg have de næste 7 ulige tal ikke indeholder primtal.

Altså, hvis vi har det første 100 ulige tal, så skal de næste 100 ulige tal ikke indeholde primtal...

Eller de første 1 mio. ulige tal, så skal de næste 1 mio. ulige tal, ikke indeholde primtal.

Kan dette lade sig gøre, at der er et sådan "gab" i tallinjen hvor primtallene ikke er indeholdt?

Og tak for jeres svar :)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #7
20. oktober 2017 af Stats

3,5,7,9,11,13,15,17

Undersøgelsen starter fra 9..

9 < p < 16

Så vi ved at 11, 13, 15 må være kandidater til et primtal... Mange tak.. :)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Skriv et svar til: Primtal

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.