Studievejledning

Droppe ud fra 2.g?

24. oktober 2017 af anonym005

Hej, jeg er en pige på 17 år og går pt. i 2.g med den naturvidenskabelige linje biotek A, mat A og fys B. Jeg vil gerne droppe ud, men inden I slår på tråden, får i lidt baggrundsviden om mig.

Jeg har gået rundt med disse tanker i lang tid, dels fordi jeg ikke vidste om det var det rigtige eller ej, men også fordi jeg har overvejet de konsekvenser der medfølger.

Jeg har nu haft depression i 5 år samt angst, men siden jeg startede på gymnasiet er det blevet værre og så har jeg også fået stress. Mit stress niveau er rigtigt højt således, at det påvirker mig både psykisk og fysisk. Jeg får tit ondt i maven, ondt i hovedet, bliver svimmel (i dag var det som om jeg lige var ved at falde om), får kvalme, min koncentration og hukommelse er blevet en del dårligere, og jeg er virkelig træt om dagen, men om natten er det som om min hjerne ikke kan slå fra, som resulterer i at jeg sidder til kl. 2 om morgen med en masse tanker i hovedet. Min appetit er helt væk, hvilket heller ikke er ligefrem godt, da jeg også er undervægtig.

Da jeg begyndte i 1.g hadede jeg den første uge, men jeg gav det alligevel en chance. Jeg havde haft en del nedture, men blev på linjen pga. min veninde synes, at jeg skulle give det en chance og fordi, at hun vidste at jeg var i stand til at klare det faglige, men presset er blevet stort og jeg føler at der er så mange forventninger. Jeg havde rigtig meget fravær sidste år og jeg sluttede med et fraværsprocent på 15 % og her i 2.g har jeg haft mindst én sygedag pr. uge. Mine karakterer er også dårlige ligger på 02, 4 og 7.

Jeg ved, at jeg ender ud med et dårligt snit, som jeg sådan set ikke kan bruge til noget. Jeg har prøvet virkelig hårdt og kæmpet, men en masse faktorer har påvirket mig og jeg er nu ikke i stand til at klare en skoledag, uden at have det dårlig på den ene eller den anden måde. Jeg har haft det sådan helt fra starten af, og jeg kan snart ikke genkende den pige som engang var virkelig glad for at lære…

Jeg ønsker virkelig at droppe ud, holde en pause, få noget ro. Udover det har jeg også gjort en masse tanker om at blive selvstændigt med det samme.  

Jeg elsker at skrive, elsker kunst, og dans bare det at være kreativ, derfor er jeg også netop motiveret rigtig meget omkring det at starte noget selv op, vha. medierne youtube, instagram osv.

Jeg har altid været god til at være produktiv, når jeg er alene (jeg er introvert) og jeg føler også at jeg kan hvile i mig selv, når jeg ikke skal tage hensyn til 26 andre mennesker i samme lokale hver eneste dag. Det med at være selvstændig, jeg har læst om danske iværksættere. Nogle af dem har slet ikke taget en uddannelse for at blive iværksættere, men hvor de så senere hen har taget en uddannelse ved siden af som passer dem bedst. Der er en masse ting som jeg har læst, såsom hvordan man kan skabe trafik på ens youtube kanal, så hurtigst muligt osv. Selvfølgelig er det ikke 100% sikker på, at det bliver til noget, men jeg har bare virkelig brug for en pause fra alt det som ikke kan gøre mig glad lige nu. Også har jeg også endelig fundet en passion, noget som faktisk kan gøre mig glad og hvor jeg føler mig mindre stresset. Undskyld, hvis noget af det er lidt uklart og hvis der er alt for mange grammatiske fejl.

Sidst men ikke mindst: Jeg vil hellere dø end at leve med et 'jeg' som jeg ikke kender og uden passion.

Hvad er jeres tanker og holdninger omkring dette?


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. oktober 2017 af bach3103

Hele beslutningen om at droppe ud eller ej er nok en samtale du skal tage både med dine forældre og din studievejleder hvis du ikke allerede har haft det. Men ud fra det du har beskrevet vil jeg mene at du har en valid grund til gerne at ville droppe ud. Dit helbred betyder mere end din skolegang så hvis skolen netop generer dit helbred så meget er det ikke længere sundt. Du kan altid tage et års pause og prøve at se hvordan det går til den tid, for man kan sagtens tage et års pause hvis det er det der hjælper en. Samtidigt kan du i det år også prøve at udfolde nogle af de idéer og tanker du har omn at være ihverværksætter, for hvis det ender med at gå godt behøver du måske slet ikke komme tilbage til skolen. Mit råd er bare at prioritere dit helbred og sørge for at invovlvere dine forældre i beslutningen, selvom de måske ikke er enig med at du gerne vil droppe ud, er det vigtigt de er en del af processen alligevel. -Skriv endelig hvis du har brug for at snakke med nogen privat om det. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. oktober 2017 af OliverHviid

Jeg tænker, at det med at droppe ud for at få noget ro kan være en god idé, hvis du har det, som du skriver. Dog vil jeg samtidig sige, at man skal passe på, at man ikke blot "går i stå" efter at have droppet ud. Ydermere mener jeg desværre, at en fremtid som Youtube-personlighed, instagram-bruger og alt det andet er en dårlig vej... den er meget usikker, og det ender nok ikke med at blive til noget. Jeg prøver blot at tænke realistisk. Måske ville en helt anden form for uddannelse være bedre...? Fx en erhvervsuddannelse eller noget helt tredje.


Svar #3
24. oktober 2017 af anonym005

#1 Tusind tak for svaret! Dejligt at høre, at jeg skrive til dig - det vil jeg overveje, når jeg får talt med min studievejleder om det osv. og min tanker omkring det. Men tak igen, dit svar beroligede mig.

#2 Tusind tak for svaret! Ja, jeg ved godt, at det er en meget risikabel vej, men igen ønsker jeg også at lave noget mech, såsom en clothing line eller en bog, hvor jeg så kan bruge internettet til at 'reklamere' ydermere for de ting jeg ellers ønsker at påtage mig. Jeg har også tænkt på en situation såsom: 'Hvad nu hvis internettet lukker helt ned?', så ønsker jeg da i det mindste, at folk fx. kan gå ud i butikkerne og se én af mine bøger, det lyder lidt mærkeligt, men jeg er klar over det og har også gjort en del overvejelser, og hvis det ikke lykkes tror jeg, at jeg starter på en HF eller HHX efter et år ((: Men ja er netop bange for, at jeg mister endnu mere motivationen til at starte en uddannelse igen, når jeg føler mig bedst tilpas hjemme. Men igen jeg kan ikke drømme for meget, om at blive selvstændig snart. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. oktober 2017 af Smut1

Hej! Har du overvejet at læse derhjemme? Eller måske at kombinere fjernundervisning med en smule undervisning? Hvis du vælger hf-enkeltfag kan du tage de fag som interesser dig i dit eget tempo. Der er sikkert mange grunde til, at du ikke trives der, hvor du er nu, men jeg kan ikke lade være at tænke på, om du har valgt den rigtige linje, når du skriver, at du er selvstændig og kreativ. Det er sjældent naturvidenskaben, der ligger op til nogen af delene ;) 

Forresten behøver du ikke at snakke med dine forældre om at droppe ud. Det har jeg aldrig gjort, og det kunne ikke have gået bedre :) (Og samtaler med fastholdelses... studievejlederne har kun ført mig på vildspor.)


Svar #5
24. oktober 2017 af anonym005

#5 Ja, det ønsker jeg faktisk meget! Men, jeg tror ikke det kan lade så gøre, fordi det kræver nogle penge som jeg simpelthen ikke har. Men tak fordi du nævnte det, det skal jeg nemlig også overveje. Hahahah, jeg tror bare at mine forældre nok vil få et chok, hvis jeg pludeselig sidder hjemme 24/7, uden at lave noget - så jeg bliver nødt til at inddrage dem på en eller anden måde. Har desuden taget en snak med min mor omkring - gik ikke så godt men ja... Og det med studievejlederne, ja jeg er heller ikke så meget for at snakke med dem hver gang, om mine problemer, men vil gerne høre hvilken muligheder jeg kan have eventuelt det med fjernundervisning kunne være en fed idé osv. Tak for svaret! ((:


Svar #6
24. oktober 2017 af anonym005

#4 Kan man godt droppe ud uden at snakke med studievejlederene eller ej? Og har alle elever 'retten' til, at droppe ud eller er det kun sær tilfælde og, når man er droppet ud kan pausen højst vare et år?


Brugbart svar (1)

Svar #7
24. oktober 2017 af Smut1

Du kan sagtens droppe ud uden at snakke med en studievejleder. Når jeg skriver ”droppe ud”, mener jeg en udmeldelse, og så har du ikke ret til at komme tilbage igen. Det kan dog sagtens være, at du kan lave en aftale med din skole om, at du blot holder en pause.    


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. november 2017 af stinetk

Hej,

da jeg droppede ud (for to år siden) var jeg 16 år og gik i 1.G. Jeg følte på ingen måde, at jeg var klar til gymnasiet og ydermere at STX var noget for mig.                                                                                             Jeg gik i et halvt år ikke i skole, men arbejdede i butik og jeg fortryder langt fra mit valg. I løbet af det halve år fik jeg det frirum som jeg længe havde haft behov for og det er jeg lykkelig for den dag i dag. 

Lige nu går jeg på HHX i 2.G, hvor fagene interessere mig og jeg får nærmest kun gode karakterer (10 & 12). Mange folk sagde til mig, at jeg nok ville have svært ved studiestart efter et halvt års pause, men jeg havde ikke svært ved at følge med overhovedet - tværtimod. 

Da jeg skulle droppe ud SKULLE jeg til samtale med studievejlederen samt aflevere mine bøger. Hvis man er over 18 år skal man selv skrive under på udmeldelsen, men da jeg var under 18 skulle enten min mor eller far møde op på skolen og skrive under. 


Skriv et svar til: Droppe ud fra 2.g?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.