Matematik

Differentielregning

11. november 2017 af Mathian - Niveau: B-niveau

Synes det er en anelse abstrakt det her emne, er lige begyndt på det, så fagtermerne sidder ikke helt fast endnu. 

Skal jeg finde a via topunktsformlen a= y2-y1/x2-x1?  At tegne x^2, er jo bare en parabel? men hvor skal den placeres? er det ligegyldigt, der er jo ingen punkter angivet?  Hvordan tegner jeg linjer med hældninger?

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2017 af StoreNord

f(0)=0²      så har du et punkt.     Du kan jo også bare bruge Geogebra.

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. november 2017 af Brusebad (Slettet)

- Når du skal tegne f(x) = x2 så kan du selv beregne nogle punkter. Du ved f(0) = 0, beregn så to værdier for to tal større end 0 og tilsvarende beregn to værdier for to tal mindre end 0, så skulle du være godt på vej.
- Du skal differentiere f og så indsætte 1 - dvs. som der står beregne f'(1).
- Som der står tegn linjerne der går gennem kurvepunktet (1, 1) med de forskellige hældninger. Du opdager så, at den linje der har hældningen a = f'(1) tangerer grafen for f i punktet (1, 1), mens de andre ikke gør. En vil have mindre hældning en anden vil have større hældning.

Svar #3
11. november 2017 af Mathian

Jamen hvordan differentiere jeg? det er en øvelsesopgave i starten af kapitlet, de har ikke engang introducerede ordet endnu!?. undskyld frustrationen. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
11. november 2017 af tyskeren11 (Slettet)

Indenfor differentialregning findes samtlige regler - kig i din formelsamling. Du skal differentiere f(x)=x^2 , der er en potens funktion givet på formen f(x)=x^a. For at finde den afledede funktion bruges reglen f'(x)=a\cdot x^{a-1}:

f(x)=x^2\Rightarrow f'(x)=2\cdot x^{2-1}=2\cdot x^1={\color{Red} 2\cdot x}

Brugbart svar (0)

Svar #5

f(x) = x²     =>  f'(x) = 2x            så simpelt er det hèr.

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. november 2017 af Brusebad (Slettet)

Nå for søren. Det er meget nemt at differentiere et polynomium.

Hvis f(x) = axn hvor a er et reelt tal forskelligt fra 0 og n er et helt tal. Så bruger du ''bare'' følgende regel:

f'(x) = naxn-1

Svar #7

Forstår ikke hvorfor de ikke anvender begrebet differentiere "men stejlhed", som I kan se på opgaven. Måske af pædagogiske årsager for ikke at slå læseren ud, det ved jeg ikke. Men er det den her sætning jeg skal tage udgangspunkt i, den eneste som er blevet nævnt. Forstod den ikke, derfor jeg må have overset den. 

Brugbart svar (0)

Svar #8
11. november 2017 af Mathias7878

stejlhed = tangetens hældning = f'(x) = a

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #9

Benyt regnereglen, som de andre har skrevet, nemlig

\small f(x) = x^n

differentieret giver

\small f'(x) = nx^{n-1}

- - -

Brugbart svar (0)

Svar #10

Jeg synes stejlhed er det nemmeste at forstå. Differentiere er for mange et uforståeligt begreb.
Men jeg skal passe på ikke at "differentiere" mig for meget fra de andre.             :)

Brugbart svar (0)

Svar #11

f(x0) = x03

f'(x0) = 3x03-1 = 3x02

- - -

Svar #12

tak for hjælpen guys, stor hjælp 

Brugbart svar (0)

Svar #13

Forstår slet ikke, hvordan du kan finde ud af differentialregning, når du "går" til fjernundervisning. Jeg fattede det ikke engang selvom, jeg havde en lærer :-) Godt gået!

- - -

Svar #14
12. november 2017 af Mathian

Tak Mathias, det var opløftende ord. Men vil give credit til Jan Sørensen fra Restudy og Jim Larsen Mc-et eller andet, hold kæft nogle fantastiske undervisere, og naturligvis jer herinde!! Det skal nok fattes helt på et tidspunkt ! 

Skriv et svar til: Differentielregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.