Matematik

Potensfunktioner hjælp

11. november 2017 af lunalssn (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej,

i alt er der 3 opgaver i denne opgave og jeg har allerede kunne besvaret de første to. Bare med opgave c gar jeg problemer. Er der nogen der kan hjælpe?

En bestemt type minivindmølles årlige produktion af elektrisk energi kan beregnes vha. formlen: y=0,14*x^2

Hvor y betegner den årlige produktion (målt i kWh), x er vingelængden (målt i cm)

a) Bestem den årlige produktion i kWh fra en minivindmølle med en vingelængde på 50 cm. (helt tal)
Her har jeg fået 350.

b) Hvor stor skal vingelængden være, hvis den årlige produktion skal være 600 kWh? (1 decimal) 
Her har jeg fået 65,5
c) 
En familie udskifter sin minivindmølle med en ny, hvor vingelængden er 25 % større end på den gamle mølle. Hvor mange procent er den nye minivindmølles årlige produktion større end den gamle mølles produktion? (1 decimal)
Her finder jeg ikke løsningen.

Mange tak! 

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. november 2017 af MatHFlærer

Hvor meget har du prøvet mht. spgm. c? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #2

I så fald, prøv formlen

r_y=((1+r_x)^a-1)\cdot 100

Det giver resultatet, husk at det bliver i procent.

Svar #3
11. november 2017 af lunalssn (Slettet)

Hvilke tal er det jeg skal sætte ind i formlen? Jeg er lidt forvirret

Brugbart svar (1)

Svar #4

Du skal indsætte 25% ind i formlen på rx plads og 2 ind på a plads. Du skulle gerne få

r_y=\left ( \left ( 1+\frac{25}{100} \right )^{2}-1 \right )\cdot 100\approx 56.25

Så 56.25% er svaret. 

Skriv et svar til: Potensfunktioner hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.