Dansk

Tab af vokallængde

30. november 2017 af MMLL13 - Niveau: Universitet/Videregående

Kort og godt: hvad forstås med tab af vokallængde, når vi snakker fonetik?


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. november 2017 af Eksperimentalfysikeren

Fænomenet er omtalt i

http://schwa.dk/tag/vokall%C3%A6ngde/

Prøv iøvrigt google-søgning på "vokallængde".


Svar #2
30. november 2017 af MMLL13

Der har jeg kigget, men jeg synes ikke at det tydeliggør det på en måde jeg kan forstå. Hvad med ordene kors og overtage. Er der tab af vokallængde dér? For det ville jeg sige at der er i o'erne. Sådan har jge forstået det, men ved ikke om jeg forstår det korrekt.


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. november 2017 af Eksperimentalfysikeren

Har du eksempler? Tabet af vokallængde sker ved sammensætning og du angiver ingen eksempler på sammensætning.


Svar #4
30. november 2017 af MMLL13

Jeg har to sætninger der lyder: 

der er et gult kors, og vi skal lade videnskaben overtage. 

Så hvis tab af vokallængde kun sker ved sammensætning, så er der tab af vokallængde i videnskaben  og overtage? 

Eller har jeg misforstået noget?


Svar #5
30. november 2017 af MMLL13

Nogen der kan hjælpe mig?


Brugbart svar (1)

Svar #6
01. december 2017 af Stygotius

Tab af vokallængde ser man bl.a. ved sammensætning af to substantiver.

Det hedder f.eks.et "hav" [ha:v] men forkortes i sammensætninger til bl.a. havbund [haubån'] og havtaske [hautasge]. Det hedder en "sag" [sa:'] men en "sagfører" [saufører]. Det samme fænomen kan man iagttage på svensk, hvor det hedder "Gud" [gy:d] men en "gudstjänst" [gudstjänst].


Svar #7
01. december 2017 af MMLL13

Så der er tab af vokallængde i videnskaben og overtage, men ikke i kors? :)


Brugbart svar (1)

Svar #8
01. december 2017 af Stygotius

Næ, der er da ikke noget tab  i de ord du nævner   .....??
Et flag (fla:'] mister længde når det indgår i flagstang [flawstang], og et flag [fla:']  mister længde når det indgår i flagstang [flawstang]  lige som sag [sa:'] mister længde når det er en del af saglig [sawli].


Svar #9
07. december 2017 af MMLL13

Okay, på den måde! Tusind tak for din kæmpe hjælp!


Svar #10
07. december 2017 af MMLL13

Jeg troede nemlig bare at videnskab mistede vokallængde, for når man slår "viden" op på den danske ordbog så viser den at i'et er langt (i:) og i videnskab på den danske ordbog, der er i'et ikke langt. Så det var derfor at jeg troede at det var langt i "videnskab", men jeg kan godt høre det, når man siger det højt, at det ikke taber vokallængde. Så blev lidt i tvivl :)


Brugbart svar (1)

Svar #11
07. december 2017 af Stygotius

Der er ingen forskel i udtalen mellem navneordet "viden"   og viden-"  i "videnskab" (undtagen i intonationen). Sig ordene, og lyt selv efter.,


Svar #12
11. december 2017 af MMLL13

Tak for hjælpen!! :)


Skriv et svar til: Tab af vokallængde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.